måndag 14 december 2015

Julröd, nja inte direkt men åt det hållet.

Tulipa sprengeri, en vildtulpan med röda blommor är den sista av vårens tulpaner till att blomma. Antagligen är det därför den kallas sommartulpan. 








































Den här bilden tog jag den 10 juni i år. Lökarna kan vara lite svåra att få tag på och dyra är de. En enda lök kan kosta 100 kr. Själv har jag aldrig stött på dem i vanliga plantskolor. Mina har en trädgårdsvän köpt åt mig.

Förra hösten petade jag ner fröerna från en frökapsel i jorden intill en av lökarna. Med åren har jag blivit både bekvämare och latare så numera sår jag fröer från växter jag har i trädgården direkt i jorden nära moderplantan. Då slipper jag ifrån passningen av krukor. 








































I våras dök det upp en rufsig liten tuva och det tog ett tag innan jag kom på vad det var för något. De små lökarna fick stå kvar och vissna ner. Nästa år skall jag dela och plantera isär dem.

Nu undrar jag lite över hur lång tid det kommer att ta innan de blommar. Har hört att det skall ta sju år från sådd till blombar lök när det gäller krolliljor och kanske tar det lika lång tid för tulpaner.

Trädgård tar tid, man måste ha tålamod även om man som jag inte är tålmodig. Först när jag hållit på med trädgård en längre tid insåg jag hur mycket glädje, hopp och längtan det finns i den där väntan. Det sägs att trädgårdsentusiaster ofta blir gamla, kanske för att vi så gärna vill se resultatet av allt vi sår och planterar. Ibland känns det nästa lite förargligt att livet är ändligt men det gäller att ta vara på dagarna och njuta av att ha möjligheten att vänta.


lördag 12 december 2015

Lussenatten

trodde man förr var årets längsta och mörkaste natt och just den vi har framför oss. 








































Gå inte ut utan håll er inne så ni slipper råka ut för Lusse-gubben. En elak man som kan komma in antingen genom skorstenen eller dörren. Arbeta inte för länge ikväll utan sluta gärna långt före midnatt annars är det stor risk att det slutar illa. Hur illa vet jag inte men i boken Folksed och folktro av Bjersby och Scheike får du veta mer. 


Trevlig lussemorgon i morgon!

fredag 11 december 2015

Vacker vy

eller om det skall vara rätt, vackra vyer, såg jag många av i slutet av maj då jag för första gången i verkligheten fick se och uppleva Ulla Molins trädgård i Höganäs. En grön och lugn oas.  Många av vyerna kände jag igen från hennes bok Leva med trädgård som kom ut 1986. Hon lever inte längre men det gör trädgården som numera är K-märkt.









































Murgröna och sockblommor täckte marken,








































förgätmigej blommade i plommonlunden 








































och blommade gjorde också kattfotsmattan vid dammen.

Vacker vy är temat i Blommig Fredag den här veckan och fler bidrag hittar du här.
Trevlig helg!

måndag 7 december 2015

Violruta

Den senaste månaden har jag lite då och då läst några sidor i Jord under naglarna och frid i själen av Marie-Louise Paludan och igår läste jag om violrutan. Enligt författaren är Thalictrum dipterocarpum eller delavayi till hundra procent både vacker och lättodlad. Det skall räcka med att plantera en enda planta för att sedan ha violrutor lite varstans i trädgården.

Varför är det inte så hos oss? Själv har jag köpt och planterat betydligt fler än en. Den första planterade jag 2000 och sedan dess har jag tagit död på åtta stycken. Hälften av dem skulle haft vita blommor, Thalictrum delavayi 'Album'.


Om den är lättodlad borde den väl kunna trivas även här hos oss? 


Två rutor har jag lyckats med och det är Thalictrum 'Elin',  en korsning mellan rochebruneanum och speciosissimum








































och Thalictrum rochebruneanum. Båda är på flera sätt riktiga höjdare i rabatten men jag drömmer fortfarande om Thalictrum delavayi 'Hewitt's Double'.

En dag när jag lärt mig vilka förhållanden den verkligen vill ha skall jag göra ett nytt försök.
PS! Boken är mycket läsvärd, tycker jag.  

fredag 4 december 2015

Rött är sött

är denna fredagens tema i Blommig Fredag och fler bidrag på temat hittar du precis som tidigare här.
Rött är en färg jag tycker om inomhus och då särskilt till julen. 








































Är väldigt förtjust i de mörkröda gamla julljusstakarna av trä. Här kommer de vi har fram i köket redan till advent. Tycker även om att ha lite andra röda 'prylar' i huset. De är fina accenter hela året och piggar upp tillvaron.

I trädgården hör inte växter med riktigt röda blommor till mina favoriter om man bortser från pelargonen Paton's Unique,













































































en hybrid från 1870-talet









































och sommarens zinnior i grönsakslandet. 

Järnek, rönn och idegran har inga blommor man direkt lägger märke till 








































men de röda bären frampå höstkanten går inte att undvika att se.

Rött är för mig en färg som i trädgården tar för stor plats på andra växters bekostnad. Blommorna nästan skriker ut att här är jag och då ser jag inget annat även om jag försöker. 



























När vi besökte Wijs trädgårdar i slutet av augusti såg jag många fina 'heta' planteringar och nog vet jag att på rätt plats och i rätt sällskap är allt fint, även rött och gult. Det gäller bara att få till det.


Trevlig helg!

fredag 27 november 2015

Alien

är denna fredagens tema i Blommig Fredag. Sedan flera dagar tillbaka har jag funderat på om jag kan vara med för jag har inget utomjordiskt, särskilt udda eller främmande i trädgården att visa men när jag tidigare i dag stötte på bilden med den nästan citrongula spindeln bland lavendelblommorna kände jag att visst kan jag det, visst kan jag vara med. Spindeln, vad den nu heter, ser verkligen utomjordisk ut, eller hur? 








































Under veckan som gått har jag läst i Kerstin Ekmans bok Då var allt levande och lustigt. Den är ännu inte utläst så fortfarande har jag lite njutning kvar. Jag som egentligen bara tycker om deckare och böcker med fart har verkligen fastnat för den fattige Clas Bjerkander, son till en arrendebonde i Västergötland. Clas som trädde fram i offentligheten för första gången 1758 och som bara hade råd att studera för Linné i Uppsala under två terminer och som sedan på grund av penningbrist tvingades att återvända hem och bli präst. Fascinerande läsning om en människa som med små medel men med brinnande intresse för naturen och systematiken utförde storverk. Utomjording var han inte, bara en ganska så ovanlig människa och han hade nog vetat vad den citrongula spindeln har för namn.

Trevlig helg!




torsdag 26 november 2015

På väg hem, del 8, sista delen av sensommarresan till Norrbotten. Hemma hos Berit.

Många bloggare och alla andra flitiga 'nätaktivister' när det gäller trädgård vet vem Berit är, det är jag övertygad om och skriver jag My Rented Garden så tror jag att alla som är trädgårdsintresserade vet precis vem jag menar. Hos Berit bodde vi två nätter under hemresan från Tärendö. God mat, portersteken skall jag försöka efterhärma under helgen som kommer, och i hennes trädgård fanns precis som hos Aino, Georg och Ulrika många både spännande och vackra växter.










































Mobilen som satt i ögonhöjd när jag kom ut på bron en tidig morgon. 






































































Älggräset på bilden heter Filipendula multijuga 'Hjordis'. Hemma blir 'Hjördis' knappt en decimeter hög och här är den mer än en halv meter över marken.











































Berit är en verklig växtsamlare och i hennes fina trädgård fanns så mycket att se och uppleva. 












































Jag låter även här bilderna tala för sig själva, nästan i alla fall.










































Anemonopsis macrophylla 'White Swan' hade börjat blomma. På en plantmarknad i Danmark för några år sedan hittade även jag en sådan. Den planterades i trädgården, vissnade ner och gick till vila på hösten men visade sig aldrig mer.












































Beesia culthifolia är en perenn jag aldrig tidigare träffat på. Den har mycket vackra blad och skira små vita blommor. 



Berit fick många glada skratt när jag kommenterade olika växter i hennes trädgård med att en sådan har jag också haft. En som nu går under namnet 'harvariti', en som en gång varit (funnits) i trädgården men som numera är död.



Trädgårdsmänniskor är mer än givmilda. Alla växter vi hade med från Piteå är ännu inte planterade i trädgården utan står på tillväxt i grönsakslandet eller får vila i bänken över vintern. Tack alla för ett par riktigt roliga trädgårdsdagar...