söndag 4 augusti 2024

Den Engelska Trädgården på Svabesholm.

En riktigt solig dag för lite drygt två veckor sedan besökte jag Den Engelska Trädgården på Svabesholm för andra gången. 2017 var det tillsammans med trädgårdsvänner, amatörer från Bohuslän-Dal och denna gången 2024 med min man och två goda vänner. Minnena från 2017 är mer än bleka men upplevelserna från i år finns kvar, som tur är.




De få fotografierna jag tog under besöket ger inte rättvisa åt den blomsterglädje och inspiration vi alla fyra kände under besöket. Att skylla de dåliga bilderna på solen denna ganska regniga sommar känns inte rätt efter allt regnandet, men så var det, lite i alla fall.

Nu så här i slutet av juli börjar den ganska så anonyma kärleksörten att visa upp sig om inte larver ätit upp blomknopparna så som de gärna gör här hos oss.

I trädgårdsbutiken på Svabesholm träffade jag på två för mig helt nya bekantskaper av just kärleksört.

 


Hylotelephium 'Coraljade'



Hylotelephium 'Back in Black'

Båda är nu planterade i stora plastkrukor för jag tänker ha dem krukplanterade året runt. Från tidig vår och fram till november kommer de där fula plastkrukorna gömmas i en rostig plåtkruka eller i en av terrakotta. Vintern får de tillbringa i sina plastkrukor i regnskugga under ett bord eller under simsen på huset.

Just nu hoppas jag bara på att de där glupska larverna aldrig kommer tillbaka.

Fortsatt fin sommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar