lördag 10 augusti 2024

Var växt har sin tid

och nu är det Stenkyndels. Så fort klänningsfållen bara lätt stryker mot de självsådda plantorna längs stenplattorna sprids den kryddiga doften.

Stenkyndeln självsår sig mer än gärna. De senaste åren har jag låtit bli att rensa bort de flesta av fröplantorna så i kvällssolen lyser och skimrar skyarna av många små blåvioletta blommor. Soliga och varma dagar fylls luften runt plantorna av surrande bin och fjärilarnas fladdrande vingar.



De sista liljorna och floxen lyser upp rabatterna, inte minst i den tidiga skymningen, precis då när de doftar som mest.

Just doften i trädgården får mig att sänka axlarna, lägga ifrån mig det jag har för händer, inte minst stickningen och bara strosa runt en stund här i vår lilla trädgård. 


Blunda för en del ogräs och strunta i alla nerfallna äpplen detta fantastiska äppelår.



En och annan ros kommer fortfarande med några blommor, 


blommar gör också azalean Rhododendron viscosum och konvaljbuskens knoppar är riktigt stora.


När solen väl gått ner dyker myggen upp samtidigt som det är dags att gå på snigeljakt. En del kvällar när jag går där med saxen i högsta hugg dyker visan Nu skall vi ut på tigerjakt av Mora Träsk upp i mitt huvud och för varje 'tiger' jag klipper huvudet av tänker jag: Yes, 400 färre sniglar nästa år. Så blir det säkert inte men just då känns det som både belöning och hopp inför år som kanske komma skall.

Fortsatt fin sommar!


2 kommentarer:

  1. Tack för att jag får titta in i din fina trädgård. Ang sniglar . Låter du snigeln vara kvar på platsen där du klipper . Hälsn Maj-Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Ja Maj-Britt den döda snigeln får ligga kvar. Den tycker jag fungerar som lockbete för när jag går snigelrundan en eller ett par timmar senare kan jag ofta klippa huvudet av ett par, tre, stycken som flockats runt den där döda snigeln som jag lät ligga kvar.

      Radera