onsdag 7 februari 2024

Vintern tog en paus men är nu tillbaka.

Inte konstigt alls för det är fortfarande bara i början av februari. Förra veckan med plusgrader, trädgårdsfix, 

tidiga snödroppar 

och blommande trollhassel fick mig att nästan tro att den efterlängtade våren var här igen.

Ute är det nu vinter igen med minusgrader och snö. Den varar säkert ytterligare 6 veckor men inomhus har våren börjat. 

I dag visade magnoliakvistarna, jag tog in för drygt någon vecka sedan, upp sina första utslagna och doftande blommor. En föraning av det som komma skall.

Fortsatt fin vinter!


5 kommentarer:

  1. Våren er dessverre et godt stykke unna. Så lurt å ta inn en Magnoliakvist. Så vakker!
    /Irene

    SvaraRadera
  2. Hej Birgitta!
    Vilka härliga vårbilder , och magnolian är helt underbar.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Det var dejligt, at du lige fik et glimt af våren, inden vinteren kom igen. Vintergækkerne og troldhaslen skal nok klare sig.
    Hvor er det i grunden utroligt, at de smukke magnoliagrene kan drives i blomst allerede nu. Jeg ville gerne, at jeg havde en magnolia jeg kunne klippe grene af.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag jagar bilder på Pelargonium triste och hamnade här, i ett inlägg från 2017. Jag skriver som bäst ett "halvkåseri" om pelargoner till Finlands enda svenskspråkiga trädgårdstidning Trädgårdsnytt och skulle vilja använda bilden. Det finns en stor mängd bilder på nätet, men jag vill ju publicera "godkända" bilder, inte stjäla någonstans ifrån. Har du eventuellt en bild där rotknölen syns bättre. Min blogg heter ordodlaren.wordpress.com, min e-postadress är martha.l.vesterback@gmail.com. Hoppas på snabbt svar, deadline är i morgon tisdag 13.2, men den är inte absolut... Är glad att jag hittade dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, har inga bilder på rotknölarna men du får ärna använda bilderna om du anger vem som är fotografen. Allt gott! Birgitta/ Glädjekällans Trädgårdsblogg

      Radera