lördag 17 februari 2024

Snön är borta och snödropparna har dykt upp igen.

Inte alla för fortfarande finns sådan som ännu knappt visat sig ovan jord.

Galanthus 'John Gray' i bakgrunden och längst fram Galanthus 'Mrs McNamara'. Två tidigblommande snödroppar som nu bara behöver lite mer sol och värme för att riktigt slå ut.


De jag grävde upp och planterade i krukor innan kylan och vintern kom tillbaka har klarat sig bra i växthuset och fick i dag flytta ut till borden i trädgården.


I torsdags anlände årets snödroppsinköp. Fem olika, några nygamla och några för mig helt nya. De jag kallar nygamla har jag en gång planterat men när de väl vissnat ner visade de sig aldrig igen.  Alla var de inköpta 'in the green'.

Nu har jag återigen fallit och köpt grönskade lökar fast jag blivit besviken så många gånger. Detta är första gången jag handlat från Coolplants

Alla lökarna som kom hade ett fint rotsystem och några var riktigt stora. Nu stå de planterade i krukor i växthuset. 


Enligt Yr skal vi ett tag framöver få plusgrader dygnet runt men för säkerhet skull täcker jag krukorna nattetid. Måste ju bara försöka ta hand om dem på bästa sätt.


Solskenet i dag fick mig att låna fler växter från trädgården. Nu står ytterligare snödroppar men också vintergäck i krukor både inne och ute. Knölar och lökar som när de blommat över hamnar på en ny plats i trädgården här hemma eller på landet. 




Är dålig på att plantera isär de 'vanliga' snödropparna så detta har blivit ett sätt för mig ge lökar som står trångt mer utrymme och samtidigt få snödroppar på en större yta i trädgården.

I dag var det vår i luften!


1 kommentar:

  1. Hej Birgitta!
    Helt underbart med alla fina vårblommor. Du har vår, här är det varken vinter eller vår. Något däremellan, med regn ena dagen och köldgrader nästa, det är halt på gång och cykelvägar. Längtar tills jag kan se några vårblommor i trädgården.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvaraRadera