söndag 28 januari 2024

Årets första trädgårdsdag

hade jag i går. 


Både det tjocka lövtäcket och julrosbladen behöver bort för att ge plats åt snödropparna som sträcker på sig och börjar visa upp sina knoppar.

Galanthus 'Jaquenetta'

Galanthus 'Hippolyta' bild från förra januari.

Hann inte särskilt långt under de där drygt två timmarna jag var ute men två säckar med en blandning av fjolårslöv och hästgödsel blev det och en med avklippta julrosblad och lite annat i växtväg, så som t.ex vissna irisblad. 

Strandirisens blad är lätta att klippa bort under senhösten men dessa glömdes bort och nu är de sega och betydligt svårare att bli av med.

Under lövmattan hittade jag en hel del snödroppslökar liggande uppe på jorden. En del 'upptryckta' på grund av platsbrist och andra tror jag kan vara självsådda. Skall plantera dem i gräsmattan på landet och hoppas på att jag får se dem blomma.  

Innehållet i säckarna med löv och gödsel hamnade i dag som jordförbättrare i grönsakslandet och de avklippta bladen blev till utfyllnad i det jag kallar 'moraset'.

Vår trädgård är liten och buskar breder ut sig. Eftersom jag tycker om att driva kvistar under vårvintern brukar jag vänta tills den här tiden på året med att klippa bort 'rymmarna', de där grenarna som växt in till grannen. 

I fredags tog jag fram sekatören och sedan dess står de förrymda i vaser på matbordet. Hoppas att både guldazaleans och stjärnmagnolians knoppar orkar slå ut. Visst är kvistarna vackra i knoppstadiet men slår de ut så bjuder blommorna på massor av doft, vårdoft.

Ett extra plus nu i dessa längtans och väntans tider.

Allt gott!

4 kommentarer:

  1. Så underbart med ett vårligt inlägg och snödroppar på väg upp ! Det finns hopp om ännu en vår när man läser ditt inlägg - tack !
    Härligt att plocka in kvistar för blomning - här är det fortfarande massor med snö och en trädgårdsdag känns långt bort men man vet aldrig fortsätter vädret med plusgrader går det fort mot barmark.
    Ha det så gott!
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  2. Bello veder spuntare i tuoi bulbi! Sono molto avanti rispetto ai miei! C'è molta più primavera da te!

    Ti auguro una buona serata e un buon inizio primavera.

    SvaraRadera
  3. Hej Birgitta!
    Vilken längtan ditt inlägg väcker. Snödroppar, och att få städa upp i rabatterna. Ja vi kommer nog också dit men det dröjer ett tag. Snön sjunker undan i rasande fart men tror inte vintern är över.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  4. Vilket hoppfullt inlägg som ger vårlängtan. Här hos mig så ligger snön djup och i dag ska det komma mera snö.I sinom tid så blir det vår tur som bor här uppe i norr och det ser man fram emot med glädje men först ska vi ha lite vårvinter.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera