torsdag 14 december 2023

Här har jag redan tjuvstartat.

Tidigare år har jag väntat tills mellandagarna med att beställa hem fröer men i år kunde jag inte hålla mig 

så nästa års odlingar och drömmar om riklig blomning 

och ett frodigt grönsaksland ligger redan antingen i frökorgen i källaren eller i frysen. Där får de bli kvar tills mitten av mars.

Julen närmar sig med stormsteg och förberedelserna tar stor plats i tankarna. Granen, duger den som vi hittat på landet? Julstjärnor tycker jag inte om och absolut inte de röda så vilka julblommor skall jag välja istället? 

Hyacinter så klart och en och annan amaryllis men annars får det bli vintergrönt i form av gran och tallris, ev lite ene också men den sticks förfärligt. Inga världsliga bekymmer precis och nog är jag privilegierad men det känns skönt att för en tid kunna stänga ute allt elände som finns både här i Sverige och övriga Världen.

Trädgårdstankarna finns där även om det inte blir några frösådder än på ca tre månader. Nu när snön är så gott som borta har jag börjat min snödroppsspaning. 

Som jag tidigare berättat har Galanthus 'John Gray' visat sig ovan jord men några fler har jag ännu inte sett. När jag går min runda spanar jag extra mycket efter de jag köpte under sensommaren och förhösten. Några av dem för att ersätta sådana jag gärna vill ha i trädgården men som försvunnit, gett upp eller blivit uppätna. Dit hör Galanthus plicatus 'E.A. Bowles', Galanthus 'Midas' och Galanthus 'Madelaine'. De två sista fanns det i våras lite, lite liv i men jag vill inte, har inte tid, att vänta i fem år för att få se dem blomma. Mr Bowles har jag försök med två gånger tidigare men misslyckats, varför vet jag inte. Nu är det sista inköpet planterat på en annan plats och kanske kan han trivs där. Även Galanthus 'Lady Elpinstone' har jag lyckats ta död på. Nu finns lite nytt hopp även för henne för i våras bytte jag till mig en ny lök och även hon har hamnat på en annan förhoppningsvis bättre plats i trädgården.


Är du intresserad av snödroppar finns det ett par svenska sidor på Facebook.

https://www.facebook.com/groups/921896448635424

https://www.facebook.com/groups/869610003897661

Via tips från snödroppsvänner har jag hittat till  Michael Camphausen https://www.michaelcamphausen.de/

Han säljer snödroppslökar både in the green och i vila och från honom köpte jag, för mig, tre helt nya snödroppar i höstas. Dessa tre ser jag med spänning fram mot att få se livstecken ifrån. Lite tidigt att redan nu leta efter dem men tidigblommande med väletablerade lökar börjar snart dyka upp om vintern ger vika och vi återigen får plusgrader.

Trevlig Tredje Advent!

1 kommentar:

  1. Den buket, du viser, får også mig til at drømme søde sommerdrømme. Hvor kan det krible i fingrene efter at så. Godt du har købt frø, mens udvalget er stort.
    Det må være spændende at have vintergækker som hobby. Og fint at blomstringen finder sted på en årstid, hvor der næsten ikke er andet, der blomstrer i haven.
    Hav en dejlig jul!

    Hilsen Elna

    SvaraRadera