lördag 2 december 2023

Snön ligger vit och snart är det första advent.

Just nu har även vi här på Västkusten vinter. Solen skiner från en blå himmel några timmar mitt på dagen och får snön att glittra och trädgården med sina vinterståndare att smått se ut som en skulpturpark.

Första december i går och julljusstakar och tomtar har börjat flytta ut från skänkskåpet.

Min mamma, som nu inte längre finns kvar i livet, tappade mot slutet både lust och ork för julpyntandet. När julen närmade sig öppnade hon i stället bara dörrarna till tomteskåpet på vid gavel och sa: - Välkomna ut alla som vill!

Ännu är jag inte där utan gläds över att återigen få plocka fram och njuta av de gamla julsakerna. Inte minst av trätomtarna från Guldkroken (Träkroken). Flera av dem märkta undertill med årtal från 1940-talet. 

Eller de lite luggslitna halmänglarna från Steneby i Dalsland. 

Dessa små änglar, bara ca 5 cm höga, vet jag inget om. Gamla, slitna och helt oemotståndliga, tycker jag.

Trevlig första advent!

1 kommentar:

  1. Hej Birgitta!
    Snön ligger vit på marken hos oss också i mellan Sverige. Det blir en helt annan stämning med snön. Till advent blir det inte så mycket tomtar som kommer fram, mest små Luciatåg och ljusstakar. Blir förtjust i dina fina figurer, tänk att de överlevt och finns kvar.
    Önskar dig en riktigt fin 1:a Advent.
    /Marika

    SvaraRadera