tisdag 11 juli 2023

Ringblommor, Calendula officinalis.

Blommor jag bara blivit mer och mer förtjust i allt eftersom åren gått och det fast jag alltid trott att jag inte tycker om den gula eller orange färgen vare sig inomhus eller i trädgården.

Ringblomman var en gång i tiden en kärleksört som fick symbolisera sympati och tillgivenhet och kommer ursprungligen från medelhavsområdet. Den spreds norr ut av munkar och har funnits i Sverige sedan medeltiden. Officinalis i namnet berättar att det är en medicinalväxt. Den läker sår och har inflammationshämmande egenskaper men lär också sänka blodtrycket och var lugnande. Hela växten är ätlig men enligt Kerstin Lungqvist i boken Nyttans Växter är det de nyutslagna kronbladen som smakar bäst.

"Vill man ha verkligt granna exemplar som blommar från juli till frosten kommer skall man odla dem i soligt läge, näringsrik jord och gallra till åtminstone 40 cm", enligt Gunnel Nyblom-Holmberg. Något jag borde ta lärdom av eftersom jag planterar dem betydligt tätare.

Själv upplever jag att ju mer jag plockar desto flitigare blommar plantorna. Särskilt om jag gödselvattnar och klipper bort fröställningarna. 

Glömmer oftast bort att använda kronbladen i matlagningen men plockar gärna stora buketter. Med lite omsorg och nytt vatten dagligen håller de sig fina i nästan en vecka. Kommer inte ihåg vad det är för namnsorter i buketten för jag har mina fröer på landet, men de är inköpta från Impecta och Runåbergs.


Det finns olika förklaringar till släktnamnet Calendula. Dels kan det komma  från latinets kalendae = månadens första dag med tolkningen alla månader, därför att blomman i medelhavsområdet, där den har sitt ursprung, blommar hela året om inte frosten kommer. Dels kan det ha med kalender att göra eftersom blommorna slår ut vid niotiden varje morgon och stänger sig i skymningen och på så sätt mäter tiden.

"Hur man än funderar kan man inte heller komma underfund med vad det är hos ringblomman, som ger god hörsel och ett skarp förstånd." ur Blomstervandringar av Harriet Hjort.

Länkar till TrädgårdsFägring och önskar fortsatt fin sommar.

3 kommentarer:

  1. Hej Birgitta!
    Tänker på min svärmor då jag ser ringblommor. Hon ville absolut ha dem på sommarstället. Dottern sådde dem i sitt grönsaksland första sommaren hon hade egen tomt. Det blev så fint och kom igen år efter år. Men när vi satte upp ett växthus så försökte vi flytta på dem. Men då försvann de. Jag har försökt så dem hos mig också men det vill sig inte. Trodde det var världens enklaste sak, men nej. De är vackra. Jag har inte gillat tagetes men sådde dem för första gången i år, och de lyckades jag med. Det är bra att man kan ändra uppfattning, sammetstagetesen är ju faktiskt riktigt fin. Orange är inte så tokigt.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  2. På dansk kalder vi Calendula for morgenfrue, og det er jo nok fordi den springer ud hver morgen:-) Det er dejlige buketter du har lavet!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
  3. Ja, sånn kan det gå. Ringblomster er jo noen rause planter! Første gang jeg sådde dem var som student, da jeg delte leilighet med stor hage med en venninne. Vi spleiset på en frøpose, og fikk et stort bed i varme farger :)

    SvaraRadera