måndag 24 juli 2023

Dagarna bara går och går,

och snart om så där 50 dagar är sommaren redan slut.

Nu är det mest bladen och inte blommorna bland växterna här hemma i trädgården som intagit scenen. Flera av de där dahliorna jag fallit för, fått eller köpt under våren, har blåst sönder. Rötterna finns fortfarande kvar under jorden i krukorna men inte kommer det att bli några blommor den här sommaren.


 Hosta 'Paradise Red Delight'

Tacka vet jag de där trogna funkiorna som klarar att stå krukplanterade i kyla, regn och rusk året runt. 


Hosta 'Blueberry Muffin'

Många av dem oavsett hur de är planterade har nu börjat blomma och just precis innan knopparna slår ut är de som allra vackrast tycker jag. Inte minst när inga snigelhål finns i bladen.

 
Hosta 'Fog Light'


Hosta 'Frisien Pride'


Hosta 'Cinnamon Stick'

Kärleksörterna som börjat visa upp sina blomställningar är också finfina både i krukor och rabatter. 


Hylotelephium 'Jose Aubergine'

Tycker särskilt mycket om dem när de dyker upp med några få blomstänglar lite sporadiskt här och var i rabatterna, precis som de glest planterade tulpanerna.


Hylotelephium t. 'Strawberries and Cream'


Hylotelephium telephium 'Sunkissed'

Helgen som gått har vi, min man och jag, tillbringat i Skåne. På vår väg mot Österlen i fredags passade vi på att besöka Blå Huset i Höganäs och där var det precis som förra sommaren mer än lätt att fastna framför Åsa Erwall Simpsons smycken. 

Tidigt i lördags besökte vi loppisen längs Suckarnas Gång i Simrishamn innan vi åkte vidare mot Kåseberga för att se Elna-Karin Helgessons utställning. Hennes keramik har jag länge önskat se i verkligheten och i lördags fick jag det. Precis som med det mesta i pryl och växtväg behöver jag numera inget men det finns mycket jag villhöver. Inte minst en snödroppskruka av Elna-Karin 

och det här nästan 140 år gamla blommiga handbroderade barntäcket som jag sprang på under antik och samlarmarknaden i Degeberga.

Länkar till TrädgårdsFägring och önskar fortsatt fin sommar.


3 kommentarer:

  1. Hej Birgitta!
    Du har så stora fina funkior, de ser ut att trivas bra i kruka. Jag har mina i rabatten, de är inte lika stora som dina, men ser ut att må bra. Kärleksört har jag blivit mer och mer förtjust i, speciellt de mörka varianterna. Skall försöka föröka dem, så jag får fler. Det var snyggt med både keramiken och smyckena.
    Hälsningar Marika

    SvaraRadera
  2. Mycket fint med hosta i kruka och sorterna du har är snygga. I år har jag jättefin kärleksört vet inte men rådjuren har helt missat dem... Kanske jinxar jag hela härligheten i just detta nu. En snödroppskruka låter fantastiskt. Det fanns en snödroppsmugg i botans butik i våras men när jag kom tillbaka var den borta.

    Allt det bästa! Carina

    SvaraRadera
  3. Jättefina funkior! Mina dahlior är inte så lätta som förr. Helt klart sämre av all regn och blåst. Jättetråkigt, men får vara nöjd med de som ändå blommar. Grävde upp en dahlia idag som inte vill riktigt. Den var halvrutten av allt regn, så klippte bort det ruttna och satte ned den igen. Får se hur det går! Mvh Majsan

    SvaraRadera