tisdag 31 maj 2022

Svavelpion och träljusstakar.

Precis nu när de första knopparna börjat slå ut är svavelpionen som allra vackrast tycker jag, men det vet ni ju sedan tidigare inlägg 


och i år bjuder den på många blommor, har räknat till 25 knoppar.
 

Lite gödselvatten några gånger varje år under de senaste somrarna har verkligen gjort underverk.


Andra halvan av maj och första delen av juni är det som blommigast här i trädgården och dofterna från blåregn, 


fembladsakebia, guldazalea och tidigblommande pioner får mig nästan att se fram mot de sena kvällarnas snigelrundor för det är då efter kvällningen som det doftar mest.

Trots de spanska skogssniglarna, klipper huvudet av mer än 100 under en kvällsrunda, är det njutbara dagar både när det gäller 'prylar' och trädgård. 

Ljusstakarna med teakmanschetter av Hans Agne Jakobsson som jag sprang på under en loppisrunda för några år sedan har efter att stått i skåpet sedan dess äntligen hittat sin plats 

och både aklejor och allium har börjat blomma.

Månadens bild maj

är veckans tema i TrädgårdsFägring.

Hoppas nu vi alla får en riktigt fin sommar !

9 kommentarer:

  1. Det är så vackert i din trädgård - och det har kommit väldigt långt!? Men ni kanske har fått tillräckligt med vatten för att allt ska orka växa. Här har det varit snålt med den varan.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Susie! Den sista tiden har vi fått en hel del regn och det satte fart på växtligheten.
      Allt gott!
      Birgitta

      Radera
  2. Hvilke skønne havebilleder af alle de grønne farver og fine strukturer! Du må være et lykkeligt menneske i sådan en dejlig have. Pæonerne er virkelig smukke, og det er jo dejligt du har fundet nøglen til deres blomsterpragt!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ulla! Guldvatten har fått fart på mycket i trädgården. Nu är det krolliljornas tur. Några av dem har inga knoppar alls i år.
      Allt gott!
      Birgitta

      Radera
  3. En praktfull svovelpeon! Det er vel kongen blant peonene, det.
    God pinse!
    /Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Irene! Svavelpionen är vacker från tidig vår tills långt in på hösten trots att blomningen är ganska kort.
      Allt gott!
      Birgitta

      Radera
  4. Så vackert Birgitta! Jag blir kär i den smala, gula pelaren i en av bilderna. Är det en bok av något slag. När jag gödselvattnat mina rhododendron ska jag nog ge pionerna en del också :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  5. Hej Birgitta!
    Var övertygad om att jag skrivit en kommentar.
    De gula pionerna är riktigt fina. Dina Allium är så fina då de svävar över de andra växterna. Har åter igen planterat mina Allium tillsammans med tulpanerna, de blommar olika tider, så det blir ingen snygg kombination. Tulpanerna har blommat klart och skall tas upp. Tur att du hittade en plats för ljusstakarna, det är de värda.
    Ha det gott /Trevlig helg Marika

    SvaraRadera