fredag 11 mars 2022

Mars och våren hos mig.

Så fort solen, de dagar den visar sig, värmt bort nattfrosten lockar och pockar trädgården på uppmärksamhet. 

Det där nästan ogräslika kaukasiska fetbladet 

är mer än vackert med sitt röda utspring, julrosor, krokus och snödroppar står i full blom, en och annan blåsippsknopp har börjat visa färg, 

den ungerska har redan utslagna blommor och glädjen och trädgårdslusten infinner sig så fort jag öppnar ytterdörren. 

Då är det så mycket jag vill göra att jag ibland känner mig som en yr, villrådig och smått halt höna som inte riktigt vet i vilket hörn av trädgården jag skall börja.

Vintern tror jag är över för den här gången. Enligt väderprognoserna skall vi nu till helgen ha plusgrader dygnet runt så veckan som snart gått har jag med hjälp av mannen tömt växthuset på prylar och börjat flytta ut växter som vinterförvarats frostfritt i källaren.

Blåregnet är klippt, de nyinköpta snödropparna har fått sin plats i trädgården, 


Galanthus 'Veronica Cross'

auriklerna, de få jag har kvar, har planterats om och hamnat i hyllan

tillsammans med luktvioler. 

Har undvikit att vattna dem med tanke på nattfrosten men snart, snart. Kvar på att göra listan den här veckan står - binda upp klematisen som står vid komposten, men det kan jag ju lika gärna göra i början på nästa.

På grund av barfrosten som under snöfattiga år dykt upp i februari, mars har jag först nu, i förrgår, tagit bort lövtäcket på backtimjan och fjällsippa. 

De senaste åren har jag varit för snabb med det och när väl våren varit här på riktigt har både backtimjanen och fjällsippan varit nästan döda på grund av den där eländiga barfrosten.

I grönsakslandet kommer vitlöken fint, det verkar som om alla klyftorna vi satte sent i höstas grott. I går fördelade jag ut alla höst och vårinsamlade löv som istället för att göra omvägen runt komposten nu hamnade direkt i grönsakslandet.

Oavsett om solen skiner eller inte njuter jag av att bara kunna öppna dörren för att uppleva våren och känner stor tacksamhet över att jag bor i ett land där det inte råder krig.

Länkar till TrädgårdsFägring där temat den här veckan är Våren hos mig.

Trevlig helg!


11 kommentarer:

  1. Utrolig fint og vårlig her, da!
    Klart, barfrost er et problem når det er lite snø.
    God helg!
    /Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Irene!
      Nu verkar vintern vara över för den här gången och både barfrost och snö är snart ett minne blott.
      Allt gott!
      Birgitta

      Radera
  2. Jag känner igen mig i så mycket som du skriver. Tanken kommer flera gånger när jag är ute - jag är priviligierad som bekymmersfritt kan rensa, njuta vårblommor och annat. Men också den våryra hönan :) Snödroppen var fantastiskt fin! Den enda av de jag fick från dig som inte visat sig ännu är 'Comet' men jag hoppas att den kommer så småningom, om inte i år så kanske nästa :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina! Nu är verkligen en härlig tid trots allt. Kolla löken 'Comet' så inte någon lökflugelarv gnagt i sig den.
      Allt gott!
      Birgitta

      Radera
  3. Hej Birgitta!
    Våren har verkligen kommit till dig. Så mycket fint. Vi är nog många som känner att vi har det oerhört bra i dessa tider.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marika!
      Ibland undrar jag om vi här i Sverige verkligen vet hur bra vi har det.
      Allt gott!
      Birgitta

      Radera
  4. Åh her fikk jeg skikkelig vårstemning. Nydelige blomster.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lillian! Visst är det härligt med de där vårblommorna.
      Allt gott!
      Birgitta

      Radera
  5. Amo quel genere di vialetto con le pietre! Diventa molto naturale con le piante che ci nascono dentro da sole. Complimenti :)

    Buona primavera!

    SvaraRadera
  6. Förstår precis hur du känner dig i vårruset. Tänk vilken härlig tid det är nu och ett bra tag framöver. Skulle gärna sitta ett tag på den där bänken och spana på alla fina vårblommor. Hoppas och tror också att vintern är över för den här gången.

    Ha det gott! Ulrika

    SvaraRadera