fredag 5 november 2021

Senhöst och en vackert disig novemberdag på landet

och i grönsakslandet. 



Trädens kvarvarande löv lyste guldgula när solen försiktigt tittade fram och jordrevan som under hösten haft full frihet har passat på att nästla in sig både bland plantor och stenar. Ett ogräs jag just nu önskar inte fanns.


Gödsel och komposten från trädgården här hemma har veckan som gått hamnat i grönsakslandet och idag, torsdag, planterades vitlöken.


Stora och fina klyftor från nyinköp utsäde eftersom årets vitlöksskörd av eget utsäde blev skral, bara små och ganska så ynkliga lökar. Varför det blev så vet jag inte. Kanske på grund av att det egna utsädet varit med i för många år eller så på grund av dålig gödsling?
De där 80 vitlöksklyftorna som jag tryckte ner idag fick mig redan vid planteringen att drömma om nästa års skörd och
 

att i juli få hänga upp stora fina nyskördade vitlökar på tork.

Förra hösten fick vi jordgubbsplantor av goda vänner. Plantor av sorten 'Polka', mina favoritjordgubbar. De gav inte särskilt stor skörd i somras, nästan ingen alls, men bjöd under sensommaren på massor av revor och nya plantor.


Det var min vän Barbro som för många år sedan fick med mig på jordgubbsplockning, ett självplock med just 'polkagubbar'. Enligt henne, och nu mig, de allra godaste jordgubbarna. Sedan dess försökte jag länge hitta egna plantor av just 'Polka' utan att lyckas men nu har vi många tack vare MoT på Orust. Kanske kan de nu nysatta plantorna ge massor av mogna gubbar när det nästa år är dags att fira midsommar?


Veckans tema i TrädgårdsFägring är 'Får mig att tänka på' och nog finns både ogräsrensning, jordgubbar och vitlök i mina tankar efter torsdagens besök på landet.
Trevlig helg!

15 kommentarer:

  1. Du har så fin struktur i trädgårdslandet så det är vackert även utan växtlighet. Vitlök behöver välgödslat och en extra dosör brunnen kogödsel innan midsommar eftersom tillväxten är som störst sista månaden. De är också törstiga och säger inte nej till något högre pH än övriga grönsaker. Hoppas det går bättre nästa år.
    Trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette!
      Tack för alla tips. De nyplanterade klyftorna har hamnat i välgödslad jord men jag skall försöka komma ihåg att gödsla en gång till i slutet av maj.
      Trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  2. Så flott hvitløkavling! Satte nylig noen fedd, og håper på det beste...
    God helg!
    /Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Irene!
      Gödsel behövs och jag skall till våren göra som Anette skriver, ge ytterligare gödsel i slutet av april, början på maj! Lycka till med din odling.
      Fortsatt trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  3. Hej Anette,

    Har aldrig provat att sätta vitlök förr men nu ska det bli av. Ska tänka på att lägga kompost i pallkragen innan också efter att ha läst här, brukar annars vänta till våren.
    Jordrevan smyger sig in från gräsmattan och blir ett riktigt ogräs innan man upptäcker det. Ett sött men väldigt jobbigt sådant!
    Ser ut som du givit 'Polka' bra förutsättningar för att lyckas. Håller tummarna.

    Ha en fin helg. Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ulrika! och lycka till med vitlöksodlingen. Enligt min man är det väldigt lätt att lyckas med vitlöken, den har inga fiender alls.
      Fortsatt trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  4. Hvilken smuk og velpasset køkkenhave! Bare en fornøjelse at se på. Håber næste års høst af jordbær og hvidløg bliver stor og herlig!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ulla! Hoppas kan man alltid och ibland blir det ju som man drömmer om.
      Fortsatt trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  5. Hej Birgitta!
    Fick ingen stor skörd hos mig heller, men tror att jag är för dålig på att gödsla. Vilken härlig odlingsplats ni har, har inte uppmärksammat det förut. Är det dörr på gaveln också? Får tipsa sonen som har hjortar som äter upp allt.
    Ha en skön helg /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marika!
      Nu har det grävt ner både kompost och stallgödsel. Kanske kan det bli en bättre skörd nästa år. Vi har en dörr på ena gaveln, öppningen är så bred att det går att köra in med skottkärra. Här härjar rådjuren så utan bur hade de ätit upp det mesta.
      Fortsatt trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  6. Den första bilden är så vacker - vilken fin miljö. Tittar på armeringsnäten runt landet och undrar hur ni fäst dem? Jag måste göra nån form av inhägnad runt grönsakslandet. Sen är det som Anette skriver väldigt snyggt och välplanerat.

    Jag köpte nytt utsäde förra hösten men även här blev skörden skral. Det var första gången har alltid lyckats bra tidigare. Men nu har jag köpt nya lökar men inte satt ut dem ännu.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina!
      Burens 'stödpinnar' är nästan bara nerslagna i jorden och mattan fastnajad men för att stadga upp den har vissa delar svetsats fast så som de tvärgående stagen, armeringsmattorna som vinklats in och plåten nertill som håller hallon och kirskål borta. Hoppas mitt svar är tillräckligt tydligt. Om inte skicka ett mejl skall jag försöka förklara bättre.
      Fortsatt trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  7. Har aldrig testat att sätta egen vitlök! Kanske dags att testa? Bra tips!
    Första bilden är helt ljuvlig...magisk...
    Ha en fin söndag!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Titti!
      Enligt min man är det hur lätt som helst att odla vitlök. Ofta håller jag med men inte när det gäller årets skörd.
      Fortsatt fin november!
      Birgitta

      Radera
  8. Efteråret er her og snart vinter, så det er med at nyde det milde vejr vi har nu.
    Jeg har kun prøvet med hvidløg en gang og det lykkedes ikke, men jeg tænker at jeg må prøve igen en gang.
    Vi har ikke jordbær længere, men da vi havde var det også Polka, de smager bare godt.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera