söndag 31 oktober 2021

Blev det som jag tänkt?

Om jag skulle se tillbaka på alla de växter jag handlöst fallit för när jag besökt någon plantskola utan att på förhand veta var i trädgården de skulle planteras, växter som fått flytta runt i rabatterna bara för att de inte passat in där jag först planterat dem och sedan efter ett antal flyttar bara gett upp och dött, kan jag så här i efterhand ibland fundera över vad som hänt om jag satsat på aktier eller fonder istället. Nu efter alla dessa år vet jag att jag hade haft mer pengar på banken men hade jag då under åren som gått haft lika roligt?

Stundens ingivelse, tron på att det alltid finns plats för de växter man vill ha fast trädgården bara är ca 600 m² och att kunna falla, förändra och göra om har bara varit ren och skär glädje, 

i alla fall när plånboken tillåtit det och ibland har det en kort stund hänt att en liten del av en rabatt helt plötsligt sett precis så där fin ut som jag i drömmen sett framför mig.

Veckans tema i TrädgårdsFägring är 'Blev  det som jag tänkt' och visst har det blivit så, i alla fall någon enstaka gång!

Allt gott och fin start på månaden november!

12 kommentarer:

  1. Hej Birgitta!
    Känner igen mig, köper ofta växter som jag inte riktigt har planerat var de skall vara, men rabatterna går än så länge att förstora, hos mig. Tror nog du lyckats få till det, mer än någon enstaka gång. Tror det ger mer glädje att plantera en trädgård, och se den växa, än att se aktiekursen eller saldot gå upp.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika!
      Nog är den där trädgården till stor glädje och det nästan året runt. Nu för tiden, när jag blivit betydligt latare är jag glad över att trädgården är liten.
      Trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  2. Så fine bilder fra hagen din! Ja, noen ganger blir det som vi hadde håpet på i hagen, og da blir vi jo så fornøyd :)
    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Ibland, men inte ofta blir det nästan finare än det man tänkt. Då är det nästan alltid så att växten själv fått bestämma växtplats.
      Trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  3. Der er ingen der kan tage din glædes-kapital fra dig, så der tror jeg du har valgt helt rigtigt! Smukke billeder fra din dejlige have...

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Håller med dig, glädjen som en trädgård ger finns alltid med året runt.
      Trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  4. Hej Birgitta,

    Oj vad din bilder är vackra och vilken längtan efter nästa vår de ger.
    Brukar också spontanhandla växter utan att veta var de ska hamna och blir alltid så nöjd när jag hittar en plats. Ibland visar den (de) sig passa och ibland får man göra om men oavsett skänker det glädje.

    Allt gott! Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Fast jag numera inte har plats kan jag inte låta bli att spontanhandla ibland även om det inte längre blir lika ofta som förr. Att bara få falla en stund är helt underbart.
      Trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  5. De bede, du viser billeder af, er lykkedes ualmindelig godt. Hvor mange af planterne, der er impulskøb, kan jeg jo ikke vide, men hver og en af planterne har fået en fin placering.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elna!
      Tack för din kommentar, den värmde.
      Trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  6. Ahh vilken härlig beskrivning, den stämmer på pricken här också. Och det där att gräva upp och flytta runt tänker jag innebär att jag kan njuta av samma växt, samma investering flera gånger. Jag gör också impulsköp men ändå inom ramen för de miljöer jag har att odla i.

    HA det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Tack för din kommentar. Har varit inne hos dig och läst om alla omflyttningar men inte kommit så långt som att kommentera. Det hade varit så roligt att få komma på ett trädgårdsbesök.
      Trevlig helg!
      Birgitta

      Radera