onsdag 9 februari 2022

Plusgrader och mycket kli i fingrarna.

Det har ända sedan årsskiftet kliat i trädgårderarfingrarna när jag gjort de där nästan dagliga kikarrundorna i trädgården. Lite ogräs har jag ryckt upp när marken inte varit frusen och snödroppslökar som hamnat ovan jord har jag antingen krukat in eller skickat vidare till de trädgårdsintresserade grannarna. 

När det varit milda dagar har jag klippt bort julrosornas stora blad för att ge plats åt knopparna och inte klippa av dem, som det är lätt att göra när de sträckt på sig lite mer 

men framför allt för att ge ljus åt alla snödropparna som börjat dyka upp under det kompakta och vintergröna täcket. När några av de för mig särskilt längtansvärda snödropparna ännu inte visat sig ovan jord är fingrarna både frusna och jordiga efter en sådan runda.

Samtidigt som jag klippt bort fjolårsblad har jag 'inventerat' snödropparna och besvikelsen när jag bara hittar en etikett där det borde funnits i alla fall ett litet, litet, grönt spjut, är stor men stor är också glädjen när de där i mitt tycke extra fina snödropparna efter ett antal år dyker upp igen där de en gång planterats. 

I flera år fanns där bara en etikett. Trots mitt krafsande, hittade jag aldrig någon lök. Så småningom dök det upp några gröna små strån och med dem hoppet. Kanske, mest troligt, är det bara en frösådd  men jag önskar av hela mitt hjärta att det är den där ursprungligt planterade löken som lyckats växa till sig och återkommit. På etiketten står det Galanthus 'Fly Fishing'. Snart kommer den att blomma och då får jag mitt svar. Likadant är det med Galanthus 'Anglesey Abbey' som jag planterade 2 lökar av 2009, inköpta från Avon Bulbs. Efter andra årets blomning dök det länge, länge, bara upp några smala gröna trådlika strån, men i år har de där stråna stora knoppar. 

Var tvungen att plocka in en för att få se den utslagen och nog är det 'Anglesey Abbey' som efter 10 år är tillbaka med blommande lökar.

Vintern är en tid för paus från trädgården även om jag nästan dagligen går en liten runda i den om vi inte har någon snö men nu känns det som om våren snart är här. Vintergäck och snödroppar har börjat blomma 

och blommar gör också kejsarolvon och tibast. 

Två buskar med väldoftande blommor vars grenar ofta hamnar i en vas denna tiden på året. 

Det är ännu bara den 9 februari och mycket kan hända på den där härliga vandringen mot våren som vi har framför oss. 



Snart dags att börja rensa bort de torra vinterståndarna även om de är vackra, inte minst i motljus.

Länkar till TrädgårdsFägring som denna vecka har temat Vinterns glädjespridare och önskar er fortsatt fin vårvinter.

5 kommentarer:

  1. Hjemme hos meg er det fremdeles mye snø, så jeg må nok smøre meg med tålmodighet.

    SvaraRadera
  2. Det er den årlige ritus med daglige vandringer i haven og stor gensynsglæde ved hver eneste lille blomst. Herligt hvis nogle af dine vintergækker endelig kommer frem efter flere år i jorden.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
  3. Hej Birgitta!
    Vilket härligt inlägg med en känsla av vår. Idag skiner solen hos oss också och det var vårluft ute. Men man vet inte, det kan komma snö fortfarande. Men jag hoppas, och längtar efter våren.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  4. Det må være så spændende, når en plante kommer i blomst efter mange års venten. Når jeg ser dine billeder, er det helt tydeligt, at foråret er på vej.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  5. Mmm låter härligt!! Och faktumet att du har snödroppar som 'vilat' och nu tar fart ger mig hopp. Mina 'Dionysos' och 'Hippolyta' har inte mått bra sen jag flyttade dem trots att det var rätt så många lökar.

    Men lusten har inte riktigt infunnit sig fast jag njöt solen igår - klippte iris och satte fast etiketter i träden där de blåst ner.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera