onsdag 16 februari 2022

Inte ofta, men ibland händer det

att allt stämmer, blir som jag drömt och någon enstaka gång, när växterna bestämt, nästan ännu bättre. 

Själv upplever jag att lyckade växtkombinationer är kortlivade. 

Snart tar någon av växterna över och de andra minskar i storlek för att så småningom försvinna helt, i alla fall om man som jag, alltid planterar dem tätt tillsammans.

Någon enstaka gång behövs nästan inga kombinationer alls.

Men nog är det vackert som på Great Dixter med det tätplanterade och har man egna trädgårdsmästare är kombinationerna säkert riktigt långlivade.

Upptäckte hur många växter som gett upp och försvunnit från trädgården när jag under veckan letade foton till temat Lyckade kombinationer i TrädgårdsFägring.



Visst, planterar man tätt behöver perennerna delas ofta men det gäller också att inte glömma bort att gödsla, särskilt de där växterna som är lite mer försiktiga i sin framfart. Här brukar jag komma ihåg att ge näring åt lökväxter och rosor men fram mot midsommar glömmer jag lätt bort hur viktig den där näringen, i lagoma doser, är för det mesta i trädgården.


Har skaffat mig en guldvattenkanna, för att när jag är hemma, på ett enkelt sätt, ta vara på näringen jag skapar själv. Väl utspädd 1/10 skall jag från tidig vår och till augusti vattna ut den i trädgården. Har redan börjat med att vattna på snödroppslökarna och snart är det dags att ge ny kraft och livsglädje åt en del av de där 'försiktiga' växterna som börjar tyna bort.

Talgoxen sjunger och snödropparna blommar, nog är våren snart här. Allt gott!

4 kommentarer:

  1. Hej Birgitta!
    Du har många fina kombinationer och helt rätt, Vallmon behövde inget mer. Den är fin som den är. Låter härligt med en kommande vår, här dröjer det ett tag till.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  2. I do like some of the combinations in your photos posted today. I try to do the same, but yours just look more "arty". Nice.

    SvaraRadera
  3. Det var fina kombinationer! Och visst är det så att trädgården inte alls är konstant och att det oftast blir som så att någon växer mer än någon annan. Jag har också börjat spara på urin och vattna ut. Ska bli spännande att se tulpanblomningen i vår :)

    En av snödropparna från dig är på väg att slå ut - Hill Poe. Tänker att det var fina lökar eftersom alla verkar komma med blomstänglar.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  4. Det er nogle ualmindelig smukke plantesammensætninger, du viser.
    Når jeg kikker i mit fotoarkiv, undres jeg også over, hvor mange planter der i grunden forsvinder i årenes løb. Men nogle gange får man vel købt nogle planter, der stiller krav, som ikke bliver opfyldt. Men der skal jo også være plads til nye planter, for man bliver jo nemt fristet, når man er i planteskole (- jeg gør i hvert fald)

    Hilsen Elna

    SvaraRadera