fredag 7 januari 2022

Några bilder från året som gått.

Att se tillbaka och ta vara på erfarenheter man under året gjort är så klart bra på alla tänkbara sätt men jag lutar mer åt samma håll som Laila Wikström, konstnären från Södra Sunderbyn, som sedan förra året tyvärr inte längre finns med bland oss. Hon gav både genom bilder och ord uttryck för mycket av det som jag och säkert många med mig tycker är viktigt här i livet.

Har sedan länge dessa två små kort på kylskåpet, ord med tro på framtiden. Nog är det bättre att göra något även om det inte alltid blir som man tänkt och visst skall vi hela tiden ha fickorna fulla med goda frön att strö omkring oss.

Idag fick jag de sista fröerna, de jag beställt från Odla nu och Runåbergs. Nu är det bara att avvakta, njuta av vintern, den vi får, och ta vara på dagarna innan det återigen är dags att fylla såkrukorna med jord.

När jag satt och letade bilder till veckans tema i TrädgårdsFägring dök den här barnramsan upp. Vem som skrivit den vet jag inte.

Januari börjar året


Tulpantider

och vildpelargonerna i sovrumsfönstret började grönska.

februari kommer näst


De första snödropparna dyker upp.

mars, april har knopp i håret


Galanthus 'John Gray' är en av de första snödropparna till att blomma.



maj och juni blommar mest.


Viola odorata, luktviolerna blommar och


tomatplantorna trivs och växer bra i grönsakslandet.


Aklejorna, kompletteringsväxter enligt Georg i Piteå, men inte enligt mig, blommar nu och


luktärterna är på väg upp med många nyskott


och pionerna bjuder nästan in till dans.

Juli, augusti och september härlig sommar är det då,


Kärleksört och en näva.


Blodgräs, lysande rött.


Agapanthus och Linnétagetes.


Blåblommande luktärter med mycket doft. Sådana skall jag, hoppas jag nu, ha många, många, av till sommaren.


En bild från ett av trädgårdsbesöken under vår Gotlandsresa i september. Det med den vackraste grinden jag någonsin sett.





men oktober och november och december är så grå.


Höstkrokus under kopparlönnen.



Den portugisiska kålen, kinkig och svårodlad, men väldigt vacker.


Ginko biloba i höstfärg


och vår julgran 



en av de finaste vi haft och fortfarande har.

Till sist ett härligt citat från Laila Wikström:

"Det inte är någon idé att fjädra upp sig, för man kan ändå inte flyga"

Fortsatt fin vinter!

5 kommentarer:

  1. Hej Birgitta!
    Den ramsan fick vi lära oss i lekskolan i Helsingfors. Samtidigt tittade vi på den finländska konstnären Kerstin Frykstrands månadsbilder. De hängde som tavlor på väggen. En fin återblick och en vacker gran. Vår var bara barr kvar när den åkte ut. Inte alls så färsk som er.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  2. AAhh citatet det sista :) Och grinden är den vackraste som även jag sett. Ramsan kom tillbaka när jag läste om januari för visst har jag haft den med mig :)

    God fortsättning på 2022! Carina

    SvaraRadera
  3. Gode citater og en smuk billedserie. Billedet af Ginkoen, der med sit gule efterårsløv skaber liv på en grå diset efterårsdag er mit favoritbillede.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  4. Ett år går fort och det finns så mycket att njuta av. Superhärligt pynt i granen!
    God fortsättning
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Nice to review your past year with you. We all have so many interesting views throughout the year. Thanks for sharing.

    SvaraRadera