lördag 27 februari 2021

Vintern försvann snabbt och nu är våren här igen.

Det var längesedan vi hade en sådan fin, kall och solig vinter som i år och den hade gärna fått stanna kvar ytterligare några veckor men nu när den är borta känner jag ingen saknad utan njuter av de dagliga stunderna i trädgården.

Klipper bort julrosornas blad och förpassar stora vissna löv till komposten för att ge ljus och plats åt snödropparna som dök upp lika snabbt som snön försvann. Med ute veckan som gått har jag haft min snödroppslista och det är alltid lika spännande att se vilka av de där dropparna, särskilt de senast inköpta, som behagar dyka upp.

Glädjen är stor när snödroppen står där precis på den plats som står i listan. Finns den inte där börjar ett försiktigt grävande. Var är nu den där j...a löken?

Har under åren som gått många gånger grävt och grävt men inte hittat tillstymmelse till lök och nästan alltid har det varit en snödroppslök som stått högt på min önskelista och som jag letat länge efter och inte har den heller varit gratis precis.


Galanthus 'Wendy's Gold'

I höstas, under de första dagarna i september, grävde jag upp snödroppslökar i vila, delade och återplanterade de flesta direkt men några av dem krukade jag in. Alla av de där lökarna som då hamnade i krukor har utvecklat ett kraftigt rotsystem och kommer nu med fina knoppar. Att under våren köpa nyuppgrävda lökar för att plantera in the green har jag börjat misstro, inte minst de där dyra, men att köpa väletablerade och välrotade lökar som tillbringat en säsong i kruka eller att under augusti köpa en lök i vila som inte fått torka ut tror jag mer på, men märk väl, det är bara vad jag tror och själv har av erfarenhet av.


Galanthus 'Augustus'

För ganska så många år sedan, på en växtmarknad på Bången som BoD anordnade och som jag deltog i, hade jag med lite udda snödroppar och fick en kommentar av en besökare, en kommentar jag aldrig kommer att glömma. 

-Ja, ja, snödroppar det har jag! 

Visst är det så, har man snödroppar så har man, men det kan ju finnas fler som man inte känner till. Man skall aldrig säga aldrig är veckans tema i TrädgårdsFägring och detta blir mitt bidrag.

I går när jag gick där och letade med snödroppslistan i handen dök det upp en klunga lökar med en etikett som inte fanns med på listan.  Galanthus 'Byfield Special'. När och var köpte jag den? Vet inte men snart slår lökarna ut sina knoppar och det ser jag med spännig fram mot. 

Fortsatt trevlig helg!

6 kommentarer:

  1. Det er noen som har det!
    Håper og tror ikke våren er altfor langt unna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Villerose!
      Tiden går så fort så snart är våren också hos dig!
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  2. Hej Birgitta!
    Så många snödroppslökar jag petat ner i jorden, utan att det blivit något. Men när jag fick plantor så fungerade det. Har försökt med snöklockor också, de lyckas lite bättre men blir inte kvar länge. Dina är fantastiskt vackra.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  3. Så fine billeder du har taget! Her er der også gang i vintergækkerne, og jeg nyder det. I år er det gået meget hurtigt fra vinter til vår, og man bliver helt lykkelig over de første forårsblomster.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
  4. Din reflektion hävdar jag är helt sann. Att gräva snödroppar in-the-green är inte bra för lökarna det är ett handelsfenomen. Det finns duktiga odlare i UK som utmanar fenomenet. Det lär vara en kombination av att spara tid i plantskolor och det faktum att lökarna torkar ut snabbt när de är paketerade. Du har ett mail från mig nu.

    Även här exploderade våren i veckan men din bild av blandade snödroppar och vintergäck är underbar! :)

    Ha en fin söndag! Carina

    SvaraRadera
  5. Hej Birgitta,

    Visst var vintern härlig den tid den varade, ren vit snö och kalla dagar precis som man önskar sig. Men lika härligt är det när vårvärmen kommer och man kan vara ute och småpyssla i trädgården igen.
    Vilka fina bilder på snödroppar du visar, den med vintergäcken är bedårande. Känner igen mig i grävandet efter lökar man vet ska vara där men som inte visar några tecken på att skicka upp något grönt. Lika besviken varje gång, även om jag inte köpt några alltför dyra sorter utan håller mig till de något mer överkomliga. Har köpt både in-the-green och krukade snödroppar med ungefär samma resultat, en del lyckas andra inte. Tycker också att de man kan köpa på hösten fungerar om man blötlägger dem några timmar innan de planteras.
    Kul med din nyfunna snödroppe!

    Ha en fin vecka. Ulrika

    SvaraRadera