måndag 15 februari 2021

Och häcken får gärna vara kämpahög.

För lite mer än 13 år sedan, den 7 december 2008, skrev jag så här i mina trädgårdsanteckningar.

Planerna inför nästa år är inte så många men jag vill få till en bakgrund längs gränsen mot våra trevliga grannar åt öster. Riktigt hur den skall se ut vet jag inte men jag är inne på att hitta plåtremsor att fläta in i armeringsmattan.



Tillbaka till nuet.

'Min snygga häck' denna veckas tema i TrädgårdsFägring, är lätt att tolka på flera sätt men jag väljer att inte skriva om min stora 'rumpa' utan häckar 


av avenbok, idegran, vintergrön liguster, rostigt flätverk,

plank 

och skärmar. 

Att rama in och omge sig med insynsskydd för att skapa sitt eget lite hemliga och privata liv är något jag både förespråkar och själv vill göra. Varför dessa stora ödsliga gräsmattor eller stenläggningar finns, utan ens ett staket vid tomtgränsen och med fri sikt fram till både grill, pool och uteplats, kan jag inte förstå. Att inte ha något att gömma sig bakom, inte ens en buske, utan alla kan bara se rakt in. Varför så många tomtägare i vårt land inte vågar eller vill omge sig med häckar har jag ibland funderat över. Inte minst när det gäller villaområden där vi har grannar åt alla håll.  Att slippa se vad grannen har för sig, se hans eller hennes ogräs eller skräphörna, tycker jag borde uppväga den där tiden det tar att klippa häcken en gång om året eller vart 6-10 år 'cuprinola' eller olja ett plank. Men vi människor har olika prioriteringar, så är det. Inget fel i det bara vi har fördrag med varandra, kan lyssna, visa hänsyn fast vi tycker olika och ibland kanske också ändra oss.

Häckar och plank handlar för mig egentligen inte om att dölja något, även om jag är förtjust i hemligheter, utan om att låta trädgården bli precis som huset, ens egen helt personliga domän. En plats dit man bara kan komma genom att öppna en dörr, 

passera en öppning i en ganska så hög häck eller ett plank som inte bara ger insynsskydd utan också ramar in huset 




och ger en bakgrund åt de eventuella växter man har i trädgården. Det tog, trots mitt växtintresse, lång tid innan jag förstod hur viktig den där bakgrunden och inramningen är för en trädgård, om man nu vill ha en trädgård och inte bara en tomt. 

Fortsatt fin vecka!

10 kommentarer:

  1. Hække og andre afgrænsninger er så vigtige for haven. Ikke bare til at skabe læ og privatliv, men især til at skabe rum i haven. Du har mange fine eksempler i din have.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lene!
      Tack för din kommentar och nog är det så att vill man ha en trädgård är avgränsningarna viktiga.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  2. Hej Birgitta!
    Gillar dina rostiga flätverk, är det armeringsjärn och plåtremsor. Har sett ett liknande med bredare remsor. Riktigt snyggt är det. Visst vill man ha insynsskydd, skulle inte trivas att vara ute fullt synlig för alla.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marika!
      Visst är det underbart att kunna gömma sig inte stå i strålkastarljuset hela tiden ;-))).
      Fortsatt fin vecka!
      Birgitta

      Radera
  3. Tänker att det är den där ödsligheten som gör att så få vistas ute mer än för att grilla...

    Jag ville ha avskildhet men också skapa rum och precis som du skriver så gör de där vackra fonderna vi skapar i olika material så mycket för helhetsintrycket.

    Tänk i vissa stater i USA har man lagstiftat - förbud mot häck eller staket mot gatan. X antal meter ska vara fria... Ibland har jag bara blivit helt, totalt mållös när jag varit i det landet.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina!
      Ja, var går skillnaden mellan tomt och trädgård? Sett precis som du när vi besökt USA att de första 20-30 metrarna från vägen där tomterna började och in mot husen bara bestått av välklippt gräsmatta, men runt husen och på baksidan av dem, där fanns trädgårdarna, de fina. Varför det är så hade varit intressant att veta.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  4. Mange fine bilder og mye inspirasjon å hente :-))

    Hilsen Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marit!
      Tack! Här har jag njutit av dina fina bilder på valrossar och svanar men inte kommenterat. Nu gör jag det här, Du har alltid så fantastiskt fina bilder på både djur och växter.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  5. Håller så helt med dig, men i familjen har vi delade åsikter. Nån är extremt pratsjuk och vill gärna se vilka som går förbi och är inte det minsta trädgårdsintresserad. Men nu har jag äntligen fått boa in mig.
    Ha det gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anette1
      Även här finns en som är betydligt mer pratsjuk än jag. Det har hänt mer än en gång att jag undrat över varifrån ordet skvallerkärring kommer från. Tur att vi är olika och att vi tillåts ha både olika sätt och olika åsikter.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera