måndag 8 februari 2021

Äntligen vinter!

Även vi här på Västkusten har återigen fått vinter. Det är några år sedan sist, hur många minns jag inte, som snön låg som ett mjukt täcke över trädgården.

Nu ligger den där i alla fall över vårblommorna som visade upp sig för drygt en vecka sedan och det enda som sticker upp ur snön förutom buskar, träd, visset gräs och det vintergröna är de rostiga trädgårdsprylarna vi har i trädgården. Just nu tar de stor plats men i april-maj har de 'gömt' sig igen.

Pelargonerna, de vild, de få jag har kvar, har kommit med nya ljusgröna blad och de gläder mig så fort jag ser dem, inte minst när solen skiner. Numera behövs det som tur är inte många för att den där glädjen skall infinna sig. När vintern är över skall de få ny jord och en plats i växthuset.

Här tränar jag på att bara ta dagarna som de kommer även om det ibland är mer än tråkigt och hoppas på att snart få det där vaccinet som ännu inte lyckats hitta hit trots alla försäkringar och löften. Men jag njuter av solen och vintern, stickar och lyssna på böcker.

Just nu lyssnar jag på Renegater av Klas Östergren och idag dök dessa ord upp.

'Vintern är en trädgårds bästa tid. Allt är dolt. Allt är möjligt. Inget att slita upp eller gräva ner. Det räcker med närvaro.'

Veckans tema i TrädgårdsFägring är 'att se bortom vintern' och det vill jag egentligen inte göra, dit kommer vi tids nog ändå, men när jag fick se stolarna maken kom hem med idag 

såg jag kommande vår och sommar framför mig utan att behöva känna dåligt samvete och med stolar att våga sitta på och inte kalla skulpturer på grund av all rost. De har blästrats, galvats och står nu utanför rumsfönstret och lyser innan vidare transport till landet. Den där ljusa silvergrå färgen kommer så småningom att mörkna till en mer mattgrå och jag behöver inte en enda gång till i mitt liv ens tänka på vare sig målning 

eller skylla på trädgårdsskulpturer.

Nog gäller det att ta vara på nuet och njuta. Inte minst nu när vi har en underbar vinter.

Fortsatt trevlig vecka!

6 kommentarer:

  1. Jeg kan virkelig godt lide dine rustne havepynt, så er der lidt at se på nu hvor der ikke er så meget andet.
    Flot vinterbillede gennem grenene.
    Dine stole er blevet så fine, der er noget at glæde sig til
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lene!
      Ja stolarna är jag verkligen nöjd med.
      Fortsatt fin vecka!
      Birgitta

      Radera
  2. Hej Birgitta!
    Ser så vårligt och fint ut med dina pelargoner i fönstret. Försökte övervintra två stora för att de var så fina. Har klippt ner dem och tagit fram dem i ljuset. Finns en grön kvist på en av dem, resten ser ganska dött ut. Väntar ett tag.
    Dina stolar blev fina.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marika!
      Lycka till med dina pelargoner, hoppas det kommer att dyka upp fler gröna små skott. Här förvarar jag de pelargoner jag är mest rädd om, vildar, i fönstren på övervåningen och hittills har alla de jag numera valt att spara klarat sig fint. I källaren står P.australe och ett par zonalpelargoner som nu börjat skjuta vitgröna skott. Pelargoner jag hoppas skall klara sig där i mörkret minst ytterligare en månad.
      Fortsatt fin vecka!

      Radera
  3. Ja tänk vad blästring och galvanisering kan göra :) De kommer bli jättefina vid stugan senare i vår. Och visst är det skönt att vara här och nu i vintern. Jag stickar vidare på tröjan till min dotter :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  4. Hej Birgitta,

    De rostiga skärmarna i trädgården är fina tycker jag och de fyller sin plats i trädgården så här på vintern. Men såklart, vårblommor hade inte heller varit fel.
    Stolarna har verkligen fått sig ett lyft och kommer hålla länge nu. Kul!
    Ja, i väntan på andra tider är det bara att njuta av allt det vackra vintern ger och passa på att njuta.

    Ha det gott! Ulrika

    SvaraRadera