lördag 30 januari 2021

Sista lördagen i januari 2021

och veckans tema i TrädgårdsFägring är - Längs minnenas allé.

Att ha en trädgård är det samma som att ha många minnen men så är det säkert för alla som har en hobby.

Minnen om resor

trädgårdar man besökt,

inspirerande och kunniga trädgårdsmänniskor som varit generösa med både sin kunskap och sina ovanliga och spännande växter. 

Själv föll jag under en trädgårdsresa till England 2009 för murbinkan, Erigeron karvinskianus. För många en gammal bekant men då för mig en helt ny växt.

Förälskade mig i sättet den klädde in murar

och trappor

men också att den var fin som marktäckare. Hade med mig hem ett par små plantor som jag planterade i trappan på landet. Visste då inte att den räknas som ettåring här hos oss utan såg framför mig massor med små rosavita blommor den kommande sommaren.

Tji fick jag, ingen planta överlevde och inga frösådder dök upp.

Letade sedan i flera år bland plantskolorna här på Västkusten utan att hitta murbinkan men så en dag, till min stora glädje, fick jag en planta av en trädgårdsvän. 

Den hamnade i en kruka som jag sedan dess förvarat frostfritt under vintrarna. Den har frösått sig bland stenplattorna och under senare år har fröplantorna överlevt våra milda vintrar. Såg riktigt många småplantor under senhösten och började då återigen drömma om inklädda trappor, men nu är den riktiga vintern här så den här drömmen är och förblir säkerligen bara en dröm.

Murbinkan vi har i kruka bara blommar och blommar hela somrarna och inte behöver den ansas heller. En helt perfekt växt att ha i en kruka om man vill ha något som blommar från tidig maj tills långt in på hösten.

Mina föräldrar finns inte i livet längre. Barndomshemmet är sedan ett par år tillbaka sålt och mycket av trädgården är bortgrävd. Tragiskt, men så är det ju, en trädgård dör oftast bort med sina odlare. De nya ägarna har andra prioriteringar och tankar men vad trösterikt det skulle vara om de gav den gamla trädgården minst ett år innan de tog till grävskopa och motorsåg. Ett par år innan huset såldes hade jag kameran med och det är jag idag väldigt glad över. 

Fler minnen hittar ni säkert på TrädgårdsFägring!

Här skiner solen och vi har fått en finfin vinter.


12 kommentarer:

  1. Fint om minnen och roligt att se murbinkan användas på olika sätt. Jag har satt den för första gången i år och tänker att den ska få växa på stenmuren.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anette!
      Lycka till med både sådder och plantor. Hoppas den kommer att trivas på stenmuren.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  2. Hej Birgitta!
    Vilka vackra bilder från dina föräldrars trädgård. Det ser inte vildvuxet eller oskött ut, tvärtom det är helt underbart.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marika!
      Är numera så glad över de där bilderna från mina föräldrars trädgård, oavsett ogräs eller inte.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  3. Ljuvliga bilder och så är det nog med trädgårdar...de dör bort med nya ägare. Nya idéer planteras, på gott och ont...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Titti!
      Visst är det så, det är det nya som gäller men jag hade gärna sett att även det gamla räknades mer än det gör nu.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  4. Hej Birgitta,

    Vilka fina bilder du visar och visst kan trädgårdsintresse ge fina minnen av resor och människor man mött tack vare det. Delar din förtjusning av murbinkan och den har klarat de senaste tre åren här men nu måste jag nog så lite nya eftersom vi har fått rejäl vinter. Kikade lite på inlägget från dina föräldrars trädgård, härlig och inspirerande.

    Ha det fint! Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ulrika!
      Av alla bilder jag sett på Facebook förstår jag att du har mycket både blommande och grönt att njuta av.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  5. Der er mange skønne minder at kigge tilbage på, når man har haven som hobby.
    Jeg fik også øjnene op for Erigeron på en tur til England. Vi besøgte vores søn, som tog os med til Barnsdale, hvor der var masser af den. Første år købte jeg nogle småplanter, men siden har jeg købt frø. I år forsøger jeg at overvintre nogle i drivhuset.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lene!
      Hoppas du precis som jag lyckas med övervintringen av murbinkan. Kallt har vi visserligen men hoppet lever
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  6. Kommer ihåg när du berättade om murbinkan första gången. Då började även jag leta. Hittade först i somras men då var jag för snål... Men nu hoppas jag att den kommer bli vanligare. Synd med dina föräldrars trädgård men din reflektion är så sann..

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina!
      Visst är det några år sedan jag uppmärksammade murbinkan men jag gör det gärna igen. Nog är det fantastiskt att få någon att dela intresse och passion med.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera