tisdag 26 januari 2021

I vår, Då skall jag

- är veckan tema i TrädgårdsFägring  -  och då skall jag så luktärter

och resistenta tomater 

med fröer jag köpt från Cecilia Wingård och Runåbergs, men först i vecka 10 - 12. Sedan skall jag också dra upp plantor till både plockblommor och grönsaker i växthuset för stora plantor har betydligt större chans att klara sig mot snigelangrepp än de direktsådda små plantorna som annars dyker upp.

Innan dess skall jag sticka, njuta av att jag inget behöver göra i trädgården även om lusten dyker upp när solen skiner och precis som under många tidigare år lorta ner mina fingrar när jag går de där nästan dagliga rundorna runt huset för att se vad som dykt upp i rabatterna under natten. Oftast har det inte hänt något alls men det kan ju vara något på gång som inte syns så att undvika att pilla i jorden är stört omöjligt, i alla fall när marken inte är frusen. Att se en ensam etikett sticka upp där det skulle funnits en snödroppslök = 'pilla' runt lite extra, där kan ju ändå finnas något om jag har tur.

Vita namnetiketter är bland det fulaste jag kan se i en trädgård, påminner mig om en kyrkogård, men det är ju bara vad jag tycker. Egentligen tycker jag inte om etiketter över huvud taget i en privatträdgård, men visst behövs de om man vill komma ihåg både namn och plats på de växter man har.

Såg några sådana där vita 'lappar' i förrgår när jag tog en hastig tur runt huset för att inspektera och se vilka snödroppar som kommit upp. Några hade valt att ännu inte visa sig alls medan andra, t.ex de som blommar med dubbla blommor, hade tjocka härliga knoppar.

Under flera år har jag haft förmånen att genom en trädgårdsvän fått köpa sådana här etiketter. 

De är av kraftig plåt, har en ljus sida att skriva på och en mörkare som jag ristar namnet på. Sedan gäller det bara att vända etiketten med den mörka sidan framåt, trycka ner den riktigt djupt och då syns den nästan inte alls mot den mörka jorden. Att de finns där men inte syns är helt perfekt, men återigen är det ju bara vad jag tycker. Nu är det ett par år sedan jag hade möjlighet att köpa dessa etiketter så därför sticker det upp en och annan vit trots jag försöker gräva ner dem.

Fortsatt fin vinter!

5 kommentarer:

  1. Hej Birgitta!
    Hoppas att jag lyckas med luktärterna i år, förra året ville det sig inte. Jag gillar inte heller vita rosa eller blå växtetiketter, men de åker ner med den nyplanterade växten, för att jag skall minnas vad det är jag har planterat. Efter ett tag har skatorna varit och plockat upp dem, och de sprids omkring. Dina i plåt verkar bra. Använder svarta i plast för att märka mina dahliaknölar och tomater. Skriver med en vit tuschpenna och texten håller bra. Har inte använt dem i rabatterna men det borde fungera, de finns i olika storlekar, kanske värt att prova. Helt underbart med snödropparna som tittar fram. Vackra färger på din stickning. Hos mig är det en Riddari på gång.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  2. Jeg skal også så Ærteblomster og tomater, men venter også lidt endnu. Jeg har dog sået en del stauder.
    Med hensyn til småplanter og snegle har jeg også den erfaring, at sneglene let kan holde de nye skud i bunde, men hvis man planter større planter ud, har de ikke helt så let ved det.
    Jeg er helt enig med dig i, at det ikke ser særlig pænt ud med hvide skilte i haven. Jeg prøver at få alle mine skilte byttet ud med sorte plastskilte, som jeg har købt i England. De bliver også næsten helt væk, lige som dine mørke skilte.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
  3. Ja än så länge är stickning en bra sysselsättning. I ett svagt ögonblick köpte jag garn till en tröja åt min dotter... Men det går framåt. Det enda jag sått är paprika, chili och en sort fönstertomat. Det räcker än så länge.

    Ibland känner jag att jag odlar etiketter och visst är det finare utan dem men jag klarar inte att hålla koll på växterna utan dem. Men jag trycker ganska ofta ner dem djupt där de syns.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  4. Hej....såna där vita etiketter har jag mest i grönsakslandet där det är ganska bra att veta vad som kommer upp. I rabatterna med perenner för jag en bok med skisser så jag vet ungefär vart jag har mina växter. Men då gäller det ju att veta hur växternas blad ser ut så att dom inte rensas ut. Längtar oxå efter att få så luktärter och annat....har fått ner lite chili och paprikafrön....//Ylva

    SvaraRadera
  5. Hej,
    Låter som en bra plan att vänta med sådderna till mitten av mars, alldeles för ofta startar man för tidigt pga trädgårdslängtan. Får se hur länge jag härdar ut.
    Fiffiga etiketter i metall, vore toppen att hitta några såna. De vita skämmer men kan ibland vara nödvändiga tyvärr. Än värre är några i plast i varierande kulörta färger som jag köpte en gång. Oftast undviker jag att sätta etiketter när jag planterar, litar på att jag minns (eller åtminstone känner igen bladen) och sen skriver jag ner sortnamn på ett dokument i datorn. Men är det egensådda, små perenner som behöver lite extra uppmärksamhet pga storlek så brukar etiketterna sättas dit.
    Sticka var det evigheter sen jag gjorde, numera ägnas tiden åt att titta i trädgårdsböcker/magasin och drömma. Vet inte om det gör trädgårdslängtan mindre eller kanske värre.

    Allt gott! Ulrika

    SvaraRadera