tisdag 18 augusti 2020

Bladmögel, brunröta

 

eller eländes elände. Det är bara att välja. Redan min svärfar hade för många, många år sedan bladmögel på potatisen han odlade och just där odlar vi nu tomater. Inte då så konstigt att många av tomatplantorna drabbats av samma sjuka.

Pear Drops heter den här tomaten. Den blir betydligt gulare när den  mognar och bara ett fåtal av de tomaterna har drabbats av brunröta. 

Borde tänkt mig  för redan för ett par år sedan och inte minst i våras när samma tomatfröer återigen såddes men den där fröpåsen Lena och jag hittade i England kostade ju nästan ingenting och i den fanns fröer kvar som räckte ytterligare ett år till 6 olika sorters tomater.

Här odlar jag tomaterna på friland bara för att det är bekvämt och jag inte behöver vattna lika ofta. 

Många hävdar att de som odlas på friland smakar både bättre och mer men det vet jag inget om. Flera av plantorna har drabbats av bladmögel, inte minst 'Costoluto Florentino'.



Nästa år, om jag orkar, har  lust och får vara med, skall jag leta upp tomatfröer till resistenta sorter och det gäller även potatisen. Varför snåla när man vet att det annars så gott som alltid går åt pipsvängen?

Länkar till TrädgårdsFägring och där hittar du precis som tidigare många fler trädgårdsbloggar.

Här har vi fortfarande en underbar sensommar med sol, värme och sköna bad.

Hoppas den varar ett tag till!

Ha det gott!

Birgitta

4 kommentarer:

  1. Intressant läsning! Jag har precis fått potatisblasten nedvissnad och tomaterna växer jämte precis som dahliorna. Tänkte på det idag att de borde varit på 3 olika ställen. Men jag har inte odlat tomaterna så tajt förut med annat.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina!
      Har du inte fått brunröta i en enda tomat? Lyckliga Du!
      /Birgitta

      Radera
  2. Hej Birgitta!
    Den svarta tomaten, ser så fin ut, är det Pear drops?
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den heter 'Pear Drops'. Visst är den fin.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera