onsdag 19 augusti 2020

Fortfarande luktärtstider

och de blommar så fint bland allt annat i grönsakslandet. 

Tidigare år har jag missat det där med den viktiga återkommande gödslingen men inte i år och det har verkligen gett resultat.

Det har gjort gott med guldvattnet jag bidragit med de senaste veckorna och som vi (mest min man) spätt ut med ca 10 delar vatten innan det vattnats ut. 


Men när guldvatten saknats har vi löst upp hönsgödsel i vatten, spätt ut även det med ca 10 delar vatten och fördelat blandningen framförallt bland luktärtsplantorna precis som jag berättade om i slutet av juli.

Är så glad över att kunna plocka stora buketter även om de bara står i två-tre dagar. 

Underbart är nästan alltid kort, inte minst när det gäller luktärter. Länkar som tidigare till TrädgårdsFägring.

Ha det gott!


10 kommentarer:

  1. My partner and I stumbled over here from a
    different web page and thought I may as well check things out.
    I like what I see so now i am following you. Look forward to looking into your web
    page yet again.

    SvaraRadera
  2. Härligt att de blommar fint fortfarande. Egentligen är det väl självklart att de behöver matas för att orka en hel lång säsong. Men det är ändå så lätt att glömma. Jag har inte blandat guldvatten sen i våras när jag gödslade överblommade lökar...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina!
      Det hade nog behövts lite mer gödselvatten lite varstans här hemma men i år har trädgården blivit lite eftersatt på flera sätt. Men nu verkar sommaren vara över så snart skall jag ta itu med både rensning och klippning av buskar och träd. Hade med mig hem ett par nya buskar från Gullmarsfjordens Plantskola i lördags och de skall ju få sin plats i trädgården, men riktigt var vet jag ännu inte ;-))
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  3. Hej Birgitta!
    Jag brukar ha svårt att komma ihåg att så luktärter, i år gjorde jag det, men då blev det ingenting. Har aldrig hänt förut, får göra ett nytt försök nästa år. När sår du dina?
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  4. Marika!
    I år sådde jag luktärterna i slutet av februari, flyttade ut dem till växthuset under andra halvan av mars, hade värmefläkt på för där stod även små grönsaksplantor, och i april hamnade de i grönsakslandet. Våren var kall här på Västkusten så först i slutet av maj tog plantorna fart. Enligt Cecilia Wingård skall luktärtsplantor klara ner till minus 8 grader men jag vågade inte chansa.
    Ha det gott!
    Birgittaa

    SvaraRadera
  5. Så fint de blommar! Känner att hallonröda kommer att bli min satsning nästa sommar, så läcker!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anette!
      Alla luktärter är fina men jag är förälskade i de lite ljusare blå. De hallonröda har en fantastisk lyskraft och syns lång väg.
      Vilken vacker stenmur ni skaffat er! Passar perfekt till ert hus och trädgård.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  6. Ljuvliga bilder och det där med guldvatten måste jag testa...hönsgödsel också! Det har jag ju massor av! Önskar dig en glad och fin helg :)
    Titti

    SvaraRadera
  7. Titti!
    Fortsatt trevlig helg till dig också. Här går jag och hoppas på att få med mig maken på en svamprunda i morgon.
    /Birgitta

    SvaraRadera