fredag 31 januari 2020

Snödroppar och tulpaner

Nu står dessa härliga tulpaner på köksbordet 


bara för att jag fick en bukett i torsdags när vi besökte Bosses Trädgård här i Ödsmål där jag bor.
Bosse odlar fram många olika sorters tulpaner under vårvintern. 




Tulpaner som står fina länge i vasen och som har vackra namn. Har man tur kan man vid den här tiden på året även hitta blommande snödroppar i kruka när man gör ett besök 



och tur det hade den här fotograferande galanthofilen som fick med sig några krukor hem.



Visserligen inga Galanthus 'Bertram Anderson' men fina ändå, för vilka snödroppar är inte fina?
Bara för att, är veckans tema i TrädgårdsFägring och detta är mitt bidrag. Här hittar du fler trädgårdsbloggar som kanske också skriver om 'Bara för att'.

Trevlig helg!

5 kommentarer:

  1. Å så fräscha tulpanerna såg ut i växthuset. Jag köpte en bunt häromdagen och sen inuti finns det blad på väg över i gult... Trist när jag vill ha riktigt pinfärska. Galanthofili... ..mm har tittat på Gartneriets hemsida ;)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  2. Hej Birgitta!
    Underbart vackra tulpaner, valde samma färgskala, lite brons och gult, som blommade fint förra våren. Var ute en sväng och tror att det är snödroppar som börjat titta fram, bland krokus och tulpaner. Väldigt tidigt hos mig.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga tulpaner! Min rosa och orange bukett har precis hamnat i komposten men de har stått i nästan två veckor och glatt mig. Men i eftermiddags var jag ute och såg en iris Katherine Hodgkin på väg att slå ut. Tyvärr med 19 småsniglar på och omkring sig men det var fler på väg upp och imorgon är det jag som strösslar snigelgift och klipper med saxen så någon ska jag nog få se i blom.
    Ha en härlig helg /Lotta (från Lottas Lund)

    SvaraRadera
  4. Vilket kanonställe Bosses trädgård verkar vara. Tulpanerna är fantastiska, så fräscha och vackra!

    SvaraRadera
  5. Oj, Bosses trädgård, vilket ställe! Vilka tulpaner. Önskar det fanns en sådan plats i närheten där jag bor. Älskar tulpaner. Och lysande vita snödroppar är aldrig fel.

    Ha det gott!
    Anita

    SvaraRadera