söndag 2 februari 2020

En solig februarisöndag


som jag tillbringat i trädgården.
Vintergäck, snödroppar och julrosor blommar och idag såg jag också att några blåsippor slagit ut.


Sarcococcan confusa, sötbuxus 


har blommat länge och doftar gör den. Köpte den i Danmark för några år sedan trots att jag var osäker på om den skulle klara vintrarna här hos oss.
Doftar gör också kejsarolvonet och tibasten men man får komma ganska nära för att känna vällukten.


Mycket man upptäcker när näsan pekar mot marken mest hela tiden. Sniglarna verkar vara lika förtjusta i snödroppar som jag och luktviolerna har många knoppar. Kunde inte motstå att plocka en liten bukett trots att skaften är korta.

Länkar till TrädgårdsFägring 

Ha det gott!



7 kommentarer:

  1. Hej Birgitta!
    Ett underbart väder, när solen äntligen visar sig. Mycket vacker Julros.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  2. Piękne kwiaty! Fiołki jeszcze u mnie nie kwitną, ale kwitną cyklameny. U mnie w ogrodzie rosną fiołki bez zapachu, niestety!

    SvaraRadera
  3. Sötbuxus var en ny bekantskap, så grön och blommande om vintern. Intressant!
    Julrosen din är väldigt vacker. Jag såg att min visade sig, men nu har vi minus så den somnade nog om.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Vårtecknen tar för sig i år! Här blev det lite minusgrader och min mörkröda julros ligger platt på marken. Men nu har det redan vänt igen så :)

    Ha en fin kväll!

    //Veronica

    SvaraRadera
  5. Vilken julros! Helt magisk! Ja näsan mot backen här också...tänk vilken ljuvlig tid vi går mot nu :)
    KRAM från Titti

    SvaraRadera
  6. Underbart vacker julros! De jag väntar mest på här, de jag sått, har inte slagit ut men många andra blommar för fullt på höga stänglar..

    Söndan var underbar och det blommar ungefär samma här som hos dig. Har skaffat Sarcococca jag också men en namnsort av en annan art och insåg att doften är ljuvlig....

    Torsdag eftermiddag var också en faktiskt ännu mer underbar för det var 10 grader och vindstilla.. :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  7. Ja visst är det trevligt med solsken och trädgården blir så mycket vackrare.
    Hälsningar Luna

    SvaraRadera