fredag 24 januari 2020

För snart 17 år sedan


skrev jag så här i min trädgårdsdagbok.


Då syntes inte en enda snödroppe i trädgården men nu i mitten av januari står en del i full blom. Det saknas visserligen sol och mer värme för att de skall slå ut på riktigt men de lyser ändå upp den gråbruna jorden. Buketten jag plockade till mamma i onsdags behövde bara stå inne i 10 minuter innan jag kunde känna doften.

Veckans tema i TrädgårdsFägring är 'Den resan gick till' och detta är mitt bidrag.
För tre år sedan i februari gick resan till snödroppslandet England och det var 


Lena och jag som gav oss iväg på denna minnesvärda tripp.




Snödroppar i massor och fantastiska trädgårdar, 




men England eller skall jag kanske skriva Storbritannien, är ju alltid trädgårdarnas förlovade land.

Snart bär det av igen på en ny snödroppsresa och denna gången har jag stora förhoppningar om att få se lite fler udda sorter. Visst är det mer än underbart med massverkan men nog är det ändå spännande med avvikelser och lite nytt.

Trevlig helg!

7 kommentarer:

  1. Avvikande och nytt - underbart! Och det behövs bland massverkan av annat. Upplevelserna behöver brytas av och upp emellanåt för att bilda minnen som består. Åtminstone fungerar jag så :)

    Låter underbart med en kommande resa :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  2. Ja men ... vilka ljuvliga bilder du bjuder på! Har nog för mig att jag läst om din förra snödroppsresa. Om jag inte varit uppbokad på annat skulle jag också ha åkt på snödroppsresa i år. Och tänk att snödropparna nu blommar även hos dig, i januari. Intressant att läsa utdraget ur din dagbok.
    Hoppas du får en riktigt härlig snödroppsresa och får se (och kanske kan köpa) lite udda sorter med dig hem. Än så länge så går det väl att ta med växter från UK tror jag?

    Ha en skön helg!
    Anita

    SvaraRadera
  3. Musimy być cierpliwi. Przebiśniegi niedługo zakwitną! Ja też na nie czekam. Pod koniec lutego planuję wyjazd i tam będę szukać przebiśniegów. Piękne zdjęcia! Pozdrawiam serdecznie!

    SvaraRadera
  4. Hej Birgitta!
    Låter som en härlig resa. Vem vill inte se snödroppar i stora tuvor täcka en stor yta. Men lika glad blir jag över att få se några titta fram i min egen trädgård.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  5. Jag har förstått att snödroppesläktet är betydligt större än vad man egentligen tror, men det låter ändå väldigt exotiskt och spännande med en snödropperesa! Hoppas att det blir minst lika bra denna gång, för dina bilder ger i alla fall mig mersmak. Så otroligt vackert!

    SvaraRadera
  6. Vi har Vintergækker, som er sprunget helt ud, men det er nu ikke så specielt, det er sket mange gange før i januar.
    Spændende med en Vintergæktur til England, som altid er en haverejse værd, jeg skal derover til juli og det glæder jeg mig rigtig meget til :-)
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera