lördag 19 oktober 2019

Våra två varmkomposter


är urgrävda och innehållet har hamnat i grönsakslandet precis som det brukar varje höst i mitten av oktober. 


Där i den lilla högen ligger nu sista årets matavfall i form av jord. Nästa vecka har Yr lovat lite uppehåll i regnandet och kanske sol så då skall komposten fördelas och grävas ner och det skall vitlöken också.


Har länge funderat på att börja med bokashi, inte minst sedan jag läst boken Bokashi för en bättre jord av Peter Streijffert, men har dragit mig för merjobbet. Nu när kompostbehållarna ändå står där på baksidan huset är det så enkelt att bara gå ut och tömma hinken med organiskt avfall och där i behållarna finns också mycket plats för ogräsrens och överblommade perenner. Hade vi, sedan säkert 25 år, inte haft varmkomposterna skulle nog bokashimetoden varit mer lockande. 

Under somrarna på landet gräver vi ner det mesta av det vegetabiliskt avfallet, så som grönsaksblast, ogräsrens och skaldjursrester, där det finns plats och resten hamnar i multrummet för att så småningom även det bli till gödsel.

Vill du veta mer om bokashikompostering hittar du all information du behöver och dessutom vackra foton av Lasse Hallström i boken Bokashi för en bättre jord.

Nu är det helg igen - tusan vad tiden går fort!

Länkar till TrädgårdsFägring.
Ha det gott!

6 kommentarer:

  1. Japp tiden rullar på! Snart november! Bokashi är jag nyfiken på...bra tips!
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Titti!
      Bukashi är verkligen något för den som inte har varmkompost men stor balkong och lust för odling.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  2. Håller helt med dig. När man redan har varmkomposter till matavfallet, känns bokashi inte lika lockande. Det är också fråga om att ha plats inomhus, köpa strö och tidsåtgången. Hade jag bott i lägenhet hade jag definitiv satsat för balkong, krukor och odlingslott, men inte nu. Däremot använder plankomposterar jag så mycket som möjligt på plats som du också gör. Streifert bor väl för övrigt i lägenhet eller...
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anette!
      Härligt att det inte bara är jag som tänker så ;-)
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  3. Jag hade en fantastiskt bra kompost inte varm, men ändå suverän men jag blev ändå såld på bokashi. Helt enkelt för jag slapp gå ut och tömma hinken, istället stog den inne och svämmade över. Den största skillnaden jag märkte var/är att det jag odlar verkar friskare och mer välmående. Just nu har jag inte så mycket rester att det är meningsfullt att samla allt. Jag satsar när jag lagar större middagar. Har märkt att när komposten fylls med mestadels kaffesump + filter så fungerar det inte...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina!
      Har av det jag läst förstått att, precis som du skriver, bokashi gör växterna friskare och får dem att växa bra, men varmkomposten är smidig och jag ursäktar min 'lathet' med att den ändå är bättre för jorden än inget alls.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera