torsdag 31 oktober 2019

Förra veckan var det dags för flytt från växthuset.


Vi hade då haft några nätter med ett par minusgrader och två av pelargonerna hade fått frostskador trots att de stod i växthuset. 




Fönstren på husets övervåningen var putsade både på in och utsidan och det inte enbart för att ge pelargonerna en ljus plats utan för underlätta för mig själv. Förhoppningsvis slipper jag flytta krukorna ytterligare en gång innan våren är här igen och de kan flytta tillbaka till växthuset.

Numera har jag inte så många, endast 4 zonaler, 




några vildar och ett par primärhybrider. Pelargoner jag tycker mycket om och gärna har i krukor både på trappan, i trädgården och växthuset.
De riktigt stora pelargonplantorna men även andra känsliga växter har också fått flytta in men de har hamnat i en mörk och ganska kall matkällare. Där får de stå tills i mitten av mars. Då är ofta våren här på Västkusten tillbaka igen och förhoppningsvis blir det så även nästa år.
Länkar till TrädgårdsFägring.

Fortsatt fin och förhoppningsvis solig höst!

6 kommentarer:

  1. Ja det er et stykke arbejde med de planter, der skal flyttes ind om vinteren.
    Jeg har kikket nøje på det første billede. Det ser så hyggeligt ud med siddepladsen bag nettet, og der er så mange fine kontraster i bladformer og - farver.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elna!
      Lite 'pyssel' är det, men oftast ett kärt besvär.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  2. Tänk man läser det man vill - typ. Jag läste att du hade flyttat växthuset, kanske för jag skulle vilja flytta ett här. Dina vildpelargoner är så vackra liksom de gula krukorna du har i en bild. De påminner mig om barndomen utan att ens vara säker på att det fanns just gula krukor i mitt hem. Det är nog formen och mönstren. Men en sak ser jag och gult är lättare och vackrare med det gröna än gröna krukor. Det blir lätt komplicerat.

    Ha det gott! Carina

    PS kommer nog anmäla mig trots allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina!
      Visst händer det att man läser som man vill. Igår trodde jag att Handen låg i Norge men så är det ju inte, där ligger ju Halden.
      Gult är inte alltid fult. Håller med dig, gula krukor och gröna växter går väldigt bra ihop.
      Trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  3. Det är en hel del logistik när man har med växter, trädgård och odling att göra. Material som ska flyttas och växter som ska in. Synd på stackarna som fick sig en köldknäpp. Hoppas de hämtar sig.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Hej Birgitta!
    Är nog lite avis på dem som klarar av att övervintra pelargoner, det lyckas jag inte med. Men det finns nya att köpa igen nästa vår. Dina är fina och spröda.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvaraRadera