måndag 7 oktober 2019

Min intention när det gäller trädgården


är numera att förenkla och minimera bland växterna men trots den har jag i höst planterat en del nytt. Bland annat blomsterkornellen, Cornus kousa 'Satomi' 


som jag vann i Uddevalla när Trädgårdsamatörerna i BoD-kretsen firade sitt 50-års jubileum i mitten av september.



För att få rum med den i trädgården var jag tvungen att ta bort något annat och det blev den vingade benveden som fick lämna sin plats trots bladens fina röda höstfärg.

Under september- oktober är det utförsäljning i de flesta plantskolorna runt oss och vi passade i veckan som gick på att byta ut de törstiga pilplantorna vi haft i krukorna vid entrétrappan i ganska så många år mot två Viburnum plicatum 'Mariesii', ympade på stam. 

Osäker på härdigheten när de står i krukor men de klarröda frukterna var förförande fina.
När Sophie och jag i tisdags besökte Mölnlycke Gardencenter föll jag återigen för en växt och den är helt klart mer än tveksamt härdig, Krypmynta, Mentha requienii. En sådan har jag länge letat efter och nu när den bara stod där till halva priset kunde jag inte motstå. Återstå att se om den klarar vintern och om jag till våren kan trampa runt på uteplatsen utanför köksfönstret och känna den aromatiska doften från de i drömmen gröna fogarna mellan stenplattorna?

Nu har vi haft två nätter med nattfrost 


men trots det står vildpelargonen, P. australe, lika grön och fin.

Länkar till TrädgårdsFägrig.

Ha det gott!

2 kommentarer:

  1. Så det blev den fina 'Satomi' som fick följa med dig :) Jag har valt att hålla mig borta från allt vad rea heter så ibland kommer visheten i första rummet. Dina olvon ser fantastiskt fina ut och bär så här års gör mig lycklig.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  2. Heisann, å ha have, gjør seg ikke sjøl, en god del arbeid kreves! Innimellom trenger vi å ha fokus på noe annet, så jeg sender ut en liten invitasjon om å delta på Blogger´s Sunday Walk til alle som har vært med før. Det er nå blitt enklere å delta via InLinkz. Intensjonen er den samme: å få bloggere vekk fra skjermen en liten stund for å lee på beina, og så dele opplevelsene fra turen. Prøver nå også med en felles upretensiøs foto-oppgave. Hadde vært riktig hyggelig om du blir med siste søndagen i oktober. Har til hensikt å ha et innlegg mandagen før for å opplyse om BSW høst. Så følg med. Velkommen, beste hilsen Vilt og vakkert

    Her kan du se siste deltakelse: https://fresh.inlinkz.com/party/5dc2d5d10ea14d8e998763457dc8c8ab

    SvaraRadera