lördag 3 augusti 2019

Augusti - redan sensommar


För någon vecka sedan träffade jag en man på motorcykel när jag stod och väntade på färjan och vi började prata om tid. Att tiden går gör inget, tyckte han. Vi får ju hela tiden ny.


Det doftar kryddigt och moget när kvällen kommer 



och havet är varmt och inbjudande trots att solen gått ner.


Nästa vecka skall regnet som trädgården törstar efter komma enligt väderprognoser och kanske slipper jag vattna lika ofta men vart tar då sommaren vägen, undrar jag?  Men då kommer ju en ny och förhoppningsvis spännande tid enligt mannen på motorcykeln och så är det säkert.
Länkar till TrädgårdsFägring och där hittar du fler trädgårdsbloggar.

Fortsatt skön sommar, trots allt!

6 kommentarer:

  1. Njae, kommer det hela tiden ny tid, ja generellt gör det ju det, men min individuella tid är ändå inte oändlig. Träffade igår en bekant som liksom jag redan funderar på hur det ska gå för oss när vi inte klarar oss själva längre. Kan vi gå ihop några stycken om en kock? För vem kan vänja sig vid storköksmat när man är van vid de egenodlade höga smakerna. Vem ska tömma kattlådan och hjälpa oss att duscha när hemtjänstens kvot bara är en gång per vecka?
    Tror nog att mannen med motorcykeln får tänka om så småningom men på kort sikt kan jag hålla med.
    Ser så inbjudande och härligt ut vid er stuga!
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anette!
      Här är vi några par som funderat på att bygga eget äldreboende med extra bostad för en vaktmästare som kan fixa trädgården, göra inköp och små reparationer mot billigt boende. Gissar att vi även behöver en kock. Tankarna är ju mest på skoj men egentligen hade det varit roligt att kunna realisera dem, om man nu bara vågar.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  2. Tänker att han har rätt ur ett filosofiskt perspektiv. Det kommer alltid en ny tid att göra något nytt med... och den kan som Anette skriver innehålla ett kollektivt tänk.. Fina bilder av det ätliga som är vackert och vattnet som är så skönt.

    Ha de ställt in mig på en superlugn kväll vid vattnet, du vet när båtfolket dragit hem till grillen, men då kom spädbarnsfamiljen till klippan jämte och lugnet försvann...

    Jag hoppas på mycket och rejält regn min brunn till växterna har tappat trycket även om det finns vatten kvar...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina!
      Visst har han rätt, tid kommer alltid ny oavsett om man är med eller inte. Det gäller att njuta av nuet och dit räknas numera inte direkt barnskrik. Hoppas nu det kommer mycket regn under veckan så att både växterna och din brunn får påfyllning.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  3. Hej Birgitta!
    Ser fint ut i dina odlingar, en härlig stor dill. Jag lyckades alltid få fin dill förut, men nu har det varit lite si och så. Visst närmar sig hösten, och det märks speciellt på kvällarna då det redan blivit betydligt mörkare.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marika!
      Ja mörkret kryper fram, snart dags att tända levande ljus både ute och inne. Den dill som blivit finast i år är från fröer jag bara kastade ut ut bland sådderna i grönsakslandet.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera