söndag 4 augusti 2019

Årets enda växtmarknad


för vår del har vi varit på i Lilla Edet idag. Vädret var perfekt, många trädgårdsvänner har vi träffat och det är alltid lika roligt. När det gäller trädgården går mina funderingar och tankar åt att minimera, inte köpa en endaste ny växt men trots det kom jag hem med en ros, en ros som dessutom är en klätterros och det såg jag först när vi var hemma. Den heter Rose 'Plaisanterie' och är en korsning mellan Rosa 'Trier' och Rosa chinensis 'Mutabilis'. 



Den sistnämnda är en stor favorit som jag har försökt få att övervintra i en kruka som fått flytta in innanför källardörren när det under vintern blivit för kallt ute. Två vintrar har jag som längst lyckats klar en planta. Den korsning jag köpte idag påminner mycket om R. chinensis 'Mutabilis' men är  mycket härdigare och skall klara sig bra året runt ute här i zon 1-2. Nu återstår det bara att hitta en bra plats i trädgården att plantera den på och bestämma sig för vad som måste bort för att ge den där platsen.
Dagens höjdpunkt var fikat och trädgårdsvandringen hemma hos Birgitta, Sven-Olof och Björn i deras fantastiskt fina trädgård och att Birgitta kom ihåg att jag tycker om textilier. 



Med hem hade jag detta fina tyg av Maud Fredin Fredholm för Ferdinand Lundqvist i Göteborg, ett tyg som verkligen passar en sådan trädgårdstoka som jag. Nu hänger det nytvättat och fladdrar lite lätt i den svaga vinden. 


Så småningom blir det till en gardinlängd vid vårt smala fönster i hallen. Visst är det fint och tack Birgitta!
Har sökt på nätet men inte hitta någon information när det gäller tyget men det hade varit extra roligt att få veta hur gammalt det är. Hör gärna av dig om du vet mer om tyget.
Länkar som tidigare till TrädgårdsFägring.
Istället för fortsatt skön sommar skriver jag
Njut av regnet som komma skall!

10 kommentarer:

  1. Tänk den marknaden hade jag helt missat... Rosen var ljuvlig och ibland får man visa sin flexibilitet. Och tyget var också fint. Ferdinand Lundkvist där jobbade min mamma och från den tiden ligger världens vackraste handduks- och lakansväv kvar...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina!
      Med sådana fina tyger ruvar du på en riktig skatt. Det var en riktigt trevlig växtmarknad i lite mindre format.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  2. Ja det är roligt när föremål hamnar hos någon som ser en användning för saken .Tack Birgitta och Sune för en trevlig eftermiddag.

    SvaraRadera
  3. Det er ikke let, at være standhaftig, der er så mange fristelser på et plantemarked. Altid dejligt med havesnak og havebesøg.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lene!
      Det där med att förälska sig i och falla för något nytt måste väl vara lika med att tycka om livet, eller hur ;-)
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  4. Hej Birgitta!
    Rosen är riktigt fin, och du hittar säkert en fin plats till den. Fint tyg, kom på att jag har mammas gamla köksgardiner som är så fina, borde göra något av dem, så jag kan se dem, de gör ingen nytta i skåpet.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marika!
      Visst är rosen fin och nu har den fått sin plats. Hoppas den kommer att trivas där. Tyget hänger nu som gardinlängd i hallen, blev riktigt fint. Klart du skall göra något med din mammas köksgardiner om du tycker om dem, i skåpet sprider de ingen direkt glädje men ibland tycker man ju om saker som man inte riktigt vet var man skall göra av och då hamnar de lätt i skåpet.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  5. Hvor er det et smukt stykke tekstil. Det er godt, det bliver hængt op, for det fortjener at blive set. Jeg kendte ikke kunstneren, så jeg måtte google hende. Jeg kan forstå, hun var en kendt nu afdød formgiver.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elna!
      Ja hon dog för en del år sedan men hann göra mycket fint när hon var i livet. Nu hänger gardinlängden i hallen, till stor glädje varje gång jag ser den.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera