söndag 28 juli 2019

Gálium odorátum


eller Myskmadra som den heter på svenska är en gammal läkeväxt som om den trivs snabbt tar över rabatter och lätt förvildar sig.
En skir växt med vita blommor som jag är väldigt förtjust i men odlar den på en ganska så avgränsad yta.


När den blommat över gör jag små buketter som jag använder på landet i både lådor, rum och skåp. Som färsk doftar den inte direkt men när växten torkar framträder doften som påminner lite om nyslaget hö och det beror på kumarinet. 


Hela långa hösten och vintern sprider de där små torkade buketterna sin doft. En växt som passar lika bra i linneskåpet som lavendel.
I boken Nyttans Växter av Kerstin Ljungqvist kan man läsa att Linné redan 1755 skriver om buketter som hängdes över sängen för att ge god sömn.
Har flera buketter hängande på loftet på landet, kanske är det därför
jag sover så gott när jag är där ;-)?

Fortsatt fin sommar och den skall i alla fall vara i ytterligare 42 dagar om jag räknat rätt.

9 kommentarer:

  1. Ja, du Birgitta! Vad vore min trädgård utan inspirationer från dig :-)! Myskmadra har du skrivit tidigare om. Jag läste om den för flera år sedan här i din blogg. Men, det dröjde till förra året innan jag hittade en lämplig växtplats åt den och skaffade ett par plantor. Tack för tipset om att hänga några buketter över sängen - sover nämligen uselt oftast.
    I mina usla matematikkunskaper förvandlas siffror till begrepp som jag kan hålla räkning på - två! Alltså augusti och september. :-)!

    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anja!
      När det gäller antalet sommardagar som är kvar ..tänker jag på
      Lärodikt den första juni av Kajenn
      Var glad min själ åt vad du har,
      nu har du hundra sommardar,
      och detta är den första.
      Nu har det redan gått 61 dagar, återstår bara 39 dagar av sommar, men sedan har vi ju förhoppningsvis en fin höst med vacker brittsommar.
      Myskmadran är underbar på många sätt men den behöver hållas kort tycker jag men det beror säkert på vilka odlingsbetingelser den har. Torka ett par buketter och prova om Linnés tankar stämmer, doftar gott gör de i alla fall och jag sover ganska så gott där på loftet.
      Fortsatt fin sommar!
      Birgitta

      Radera
  2. Å så fint myskmadran står sig mot roststaketet! Eftersom myskmadran är hönsens absoluta favorit har jag inte minsta lilla rot kvar av ett bestånd på flera kvadratmeter trots staket runt. Bra tips med bukettera!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anette!
      Skulle jag välja något husdjur så valde jag höns trots att de tycker om myskmadran men vi har ju inte förutsättningarna ;-)
      Fortsatt fin sommar!
      Birgitta

      Radera
  3. Heisann, myske er en artig liten plante, har den i bedet...
    Lenge siden sist. Jeg sender ut en liten invitasjon om å delta på Blogger´s Sunday Walk til alle som har vært med før. Det er nå blitt enklere å delta via InLinkz. Intensjonen er den samme: å få bloggere vekk fra skjermen en liten stund for å lee på beina, og så dele opplevelsene fra turen. Prøver nå også med en felles upretensiøs foto-oppgave. Hadde vært riktig hyggelig om du blir med siste søndagen i oktober. Har til hensikt å ha et innlegg mandagen før for å opplyse om BSW høst. Så følg med. Velkommen, beste hilsen Vilt og vakkert
    Her kan du se siste deltakelse: https://fresh.inlinkz.com/party/5dc2d5d10ea14d8e998763457dc8c8ab

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för inbjudan!
      När oktober är här igen finns säkert både lust och tid till en vandring i naturen.
      Fortsatt fin sommar!
      Birgitta

      Radera
  4. Jag gör som du, plockar buketter av myskmadra och hänger lite här och där. Älskar doften av de torkande bladen. Nog är det så att den gärna sprider sig där den trivs men det är inget större problem att hålla efter den. Trädgården skulle allt bli väldigt tråkig om allt med växtkraft bannlystes. Varma Hälsningar Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunilla!
      Håller med dig, inte kan vi bannlysa alla växter som vill lite mer än de andra, men ibland kan det vara bra att hissa varningsflagg så man är lite medveten om vad man ger sig in på. Tack för din kommentar!
      Fortsatt fin sommar!
      Birgitta

      Radera
  5. Myskmadra är så fin och så roligt att den doftar när den torkat.
    Tack för påminnelsen om lavendel - brukar alltid ha en bukett på sängbordet men nu har jag glömt bort det på länge. Skall bums gå ut och skörda mig en bukett så jag sover gott i natt !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera