söndag 2 juni 2019

Grönsakslandet


är nyrensat och nu mer än fullplanterat även om det inte alltid ser ut så på bilderna och kålplantorna har fått sitt skydd.


Luktärterna står och stampar men bond och vaxbönor kommer fint.



Rotfrukter så som morötter, palsternackor, persiljerötter, rödbetor och svartrötter sådde jag tidigt i våras där potatisen odlades förra säsongen. 


Idag när jag skulle rensa mellan raderna fick jag nästan använda lupp för att kunna hitta morötterna bland all våtarv och pincett för att kunna rensa bort den bland de små morotsplantorna.
Efter potatisskörden i somras var vi slarviga med att både rensa och täcka jorden så våtarven fick fritt spelrum ett tag och nu straffar det sig. Våtarv, Stellaria media, är ett ogräs, visserligen ätbart, som frösår sig rikligt och som både växer till och blommar om det bara är några plusgrader ute.
Av de där taniga tomatsådderna som jag visade här på bloggen för en del veckor sedan blev det 15 ganska fina tomatplantor.


Idag fick de flytta ut på friland tillsamman med astrar och zinnior. För ett par år sedan bestämde jag mig för att aldrig mer odla tomater. Var det inte rådjuren så var det bladmögel som gjorde att det inte blev några att skörda. Nu har jag gjort ett nytt försök, frön hade jag många sedan Lenas och min trädgårdsresa till England för ett par, tre år sedan och rådjuren kommer inte längre åt plantorna. Nu gäller det bara att vi får en solig och varm sommar utan bladmögel. Hoppas, hoppas!
Länkar som jag brukar till TrädgårdsFägring för där hittar du alltid trevliga trädgårdsbloggar, om du är intresserad. 

Idag är det redan sommarens andra dag, nog går tiden fort, så njut för det är bara 98 dagar kvar!

6 kommentarer:

  1. Dejligt, st få ordnet en masse i haven Det ser godt ud 😀
    Ja sommeren er startet, men heldigvis varer den længe og efteråret er nu heller ikke så ringe 😀
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lene!
      Visst är hösten njutbar men innan det är dags för den vill jag gärna ha sol och värme.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  2. Hej Birgitta!
    Blir förundrad varje år att mina smala rangliga tomatplantor blir riktigt fina, när de får komma ut i växthuset. I år har jag alldeles för många, så en hel koloni fick flytta ut i en odlingslåda. Skall försöka komma ihåg att begränsa mig till nästa år.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  3. Blir så inspirerad av din fina köksträdgård och plantorna som redan är så rejäla :) Men i år blir det mest täckodling. Grönsakslandet har jag 'ärvt' men det behöver ändå vila ett år eller två. Det har varit fokus på potatis så jorden känns trött.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  4. This piece of writing gives clear idea in favor of the new users
    of blogging, that in fact how to do blogging.

    SvaraRadera
  5. Ja, fy vad ogräs det är i år! Här är allt täckt av 3 cm höga mållor. Obegripligt var de kommer ifrån. De är i grusgångar, bäddar, krukor, överallt. Rensar lite varje dag.
    Tur att du ger tomaterna är ny chans. Det är ju så trevligt med egna. Än så länge ser de ju fina ut. Mycket bladmögel här också i fjol. Det var helt enkelt alldeles för varmt. Denna säsongen har tack och lov börjat bättre.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera