fredag 9 december 2016

Något nytt?!

Inte är det många nya växter som planterats i trädgården under 2016. Ingen var det första som slog mig men så kom jag ihåg snödroppslökarna, de där små som jag planterade ut i trädgården under mars månad 



och tänker jag efter riktigt noga minns jag att jag även grävt ner en och annan hortensia. För att få plats med dem fick många växter så som hostor och dagliljor flytta från trädgården. Det är inte bara växterna som försvunnit ur minnet utan också var jag lagt min sekatör. Den som jag säkert haft i minst tio år. Trodde ända tills i måndags att den under sensommaren hamnat djupt ner i komposten på landet men då när jag gick trädgårdsrundan fick jag se något rött skymta mellan rododendronbladen. 


Där låg min fina,slitna sekatör. Härligt att den hamnat bland buskarna som jag klippte i september och inte i kompostpåsen. Eftersom jag trodde den var borta för alltid önskade jag mig en ny i födelsedagspresent. 


Fick en riktigt fin som jag ännu inte använt. Troligen kommer jag i fortsättningen att ha två favoriter.
Är väldigt förtjust i terrakottakrukor men tyvärr tycker nästan ingen av dem om att tillbringa vintern ute, så nog är det bra att plastkrukorna, de där fula svarta, finns.



Att som jag då ha förmånen att kunna lämna in önskemål om nya krukor för att trolla bort den svarta plasten, är något jag verkligen uppskattar. Ännu finare kommer de nya krukorna att bli när de rostat.
 
Fler inlägg på temat något nytt, som är denna veckans tema i Blommig Fredag, hittar ni här.


Trevlig helg!

19 kommentarer:

  1. Lycka att hitta sekatören igen! Det är nog mitt mest använda trädgårdsredskap som jag inte ens lånar ut till mannen.
    Låter ju helt underbart att kunna lämna in önskemål om nya krukor. Hur görs de?
    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Konstigt det där med verktyg som får "ben" :) Min favoritsekatör är också borta men jag hittar den säkert till våren igen hoppas jag.Älskar dina rostiga krukor o annat som Sune ju gör så fantastiskt fint, kul att kunna få specialtillverkat :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Snygga året-runt-krukor är det verkligen svårt att hitta, eller så är priset avskräckande. Men dina fiffiga lösningar ska jag titta mer på.
    //Helene

    SvaraRadera
  4. Sekatören är ju ett väldigt viktigt redskap, svårt att klara sig utan. Har man dessutom en favorit, vilket jag inte har. Här växlar jag mellan flera halvbra, som ibland hamnar fel. Särskilt knepigt att hitta är den som är mest grön.
    Snödroppar, ska ta mig ut och kika under löven, på bästa stället, undrar om något skymtar. Det har varit milt...
    Trevlig advent!
    Anette

    SvaraRadera
  5. Verktyg i trädgården har en förmåga att försvinna. Ibland får jag leta runt efter saker och då gäller det att komma ihåg var jag var senast. Det blir ofta så när man gör lite här och lite där ibland. Ha en fin helg. carita

    SvaraRadera
  6. På grund av att mina verktyg också fått ben, så har jag numera ett 10-tal (!)sekatörer. En del är favoriter, fast till olika jobb. Andra är såna man kan glömma ute, eller tappa - men dom överlever alltid konstigt nog!
    KRAM och trevlig helg!
    Susie

    SvaraRadera
  7. Hos mig är det små planteringsspadar som får köpas nytt. Min sekatör har jag dock i fickan så den tappar jag inte bort, men det har nog hänt någon gång.
    Trevlig Advent
    Luna

    SvaraRadera
  8. Riktigt härligt inlägg.
    Visst försvinner saker ibland och jag får verkligen leta.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  9. Jo, det är synd att man inte längre kan köpa de där nyckelringarna som svarade när man visslade...:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ååå en sådan fick jag av mina elever i början på 90-talet bara för att jag aldrig hittade nycklarna till klassrummet.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  10. Vilken lycka att kunna trolla bort plastkrukorna! trevlig helg! /Lotta

    SvaraRadera
  11. Se der, ja! Det ble jo noen planter...
    Du får ønske deg frostsikre krukker!

    SvaraRadera
  12. Vad roligt att höra att det inte bara är jag som tappar bort vissa trädgårdsfavoriter i form av redskap jag har ännu borta ett favoritredskap tur då att jag har efter det hittat nya likadana i butiken.Trevlig helg/Margareta

    SvaraRadera
  13. Ja,kära fru Glädjekällan :-)! Nog har Ni verkligen en priviligierad situation ang. krukor. Man frestas verkligen att bli avundsjuk, men jag spar på det energislöseriet - jag har ju inget för det ändå ;-)
    Idag är det "sjukt" milt och vindstilla därtill. Trädgården får en stund i städningens tecken idag.

    Det är dig väl unt att ha fina krukor - du uppskattar och värderar dem ju högt!
    Ha en prima helg!
    /Anja

    SvaraRadera
  14. Att ha en sekatör i flera år vore otänkbart hos mig! Jag tappar bort en i kvarten :)
    Jag KAN verkligen inte hålla ordning på dem. Släpper dem bara där jag är av någon anledning och blir så himla förbaskad över att konstant leta så i somras så köpte jag 5-6 stycken på samma gång. Tur för mig att jag gillar de små rossekatörerna som inte är så dyra!

    Ha en bra adventshelg!

    SvaraRadera
  15. Tack för påminnelsen. Jag har ju tänkt plocka isär och renovera min sekatör :) Men visst finns det flera i korgen här också. För jag har en förmåga att sprida dem.

    Blir nyfiken på krukorna... ..gör din man dem?

    Ha en fin 3:e advent! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det Sune som gör dem 😊
      Skön adventssöndag till dig ocks
      Birgitta

      Radera
  16. Vilken skön vårlängtan du sprider med snödropparna. Tänk, om 10 dagar har det vänt igen!
    Nog finns det en anledning till att trädgårdsredskap är så starka i färgerna, hur ska man annars kunna hitta dem i det gröna/bruna. Tur att du hittade din sekatör!
    Fantastiskt snygga plåtkrukor, vilken lycka att ha en man som fixar sådana! Rost passar så bra i trädgården, men de där är snygga redan nu!
    Önskar dig en fin vintervecka.

    SvaraRadera