måndag 12 december 2016

En snabbtur till Skåne,

en nöjestipp, helt utan klara mål har vi gjort över helgen.
En resa som till slut ändå kom att mest handla om jul och trädgård.
Nog vet jag vid det här laget att jag är lite snål, mer än småsnål ibland och mest bara handlar på auktioner eller second hand och troligtvis var det därför som jag under resan ville hitta både julpynt och växter så billigt som möjligt. 



Relativt snart insåg jag, vad jag egentligen redan visste, man får vad man betalar för.




Vill man ha något man verkligen tycker om hittas det vare sig på Blomsterlandet, Plantagen eller Hornbach. Tyvärr, för varför måste de sälja sådant, i mitt tycke, rent skräp när det gäller julpynt. 

Gå på loppisar istället! Vet inte om det direkt sparar vår miljö men den kan ju i alla fall inte bli sämre av återvinning och ofta kan man hitta mycket fint på sådana ställen, tycker jag.

Tråkigt pynt visst men riktigt fina julblommmor hade de däremot alla tre.


6 kommentarer:

  1. sulla spazzatura sono d'accordo.Andiamo in giardino, lì c'è tutto ! Ciao

    SvaraRadera
  2. Det är mycket "skräp" i butikerna men ibland kan man faktiskt fynda:) Men du har rätt i en sak och det är att man får vad man betalar för (oftast:))Fina granar. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Njae... du sticker inte ut hakan. Det är nog snarare dåren som tror att det går att göra eller köpa saker riktigt billigt med samma kvalite och hänsyn till natur, miljö och människor :)

    Fina bilder och vackra exempel :)

    Carina

    SvaraRadera
  4. Det där härliga pyntet med kvalitet hittar man sällan i varuhusen. Man får se sig om på julmarknader och loppisar. Då får man slå till när hjärtat klappar litet extra annars är det bättre att gå förbi!

    Så synd att jag inte visste att ni skulle till Skåne! Hade varit roligt att få bjuda på en kopp kaffe och prata en stund!

    SvaraRadera
  5. Du har så rätt Birgitta ang. det där med pynt. Det enda roliga numera, som jag nyinvesterar några sekiner på är några gulliga ljusslingor med ledpyttelampor. Tyvärr är de batteridrivna, vilket inte är det mest miljövänliga direkt, men det kostar jag på mig i alla fall.
    Gamla, putsade kopparföremål ger härlig julstämning. Allt jag har är arvegods. I skogen hittar man också pynt - gratis :-)!

    Ha det!
    /Anja

    SvaraRadera
  6. Låter härligt med en Skåne tur! Söta liljekonvaljer.
    Ha det gott!

    SvaraRadera