söndag 4 december 2016

Tomtar och violer

I mitten av veckan som gått krattade jag bort löven längs muren mot gatan 


och där stod luktviolerna, Viola odorata, och blommade. 




Kunde inte låta bli att plocka en liten bukett som nu står i fönstret tillsammans med tomtarna. 



Det händer ofta att några av violerna kommer med blommor på hösten men så här sent på året har jag aldrig tidigare plockat en bukett, liten visserligen men doftar gör den.

Viola odorata  'Christmas' köpte jag tidigt i våras men den lyckades jag övervattna när den stod i kruka. Nu har den stått planterad i grönsakslandet ett bra tag och när jag tog upp de sista grönsakerna för drygt en vecka sedan såg jag att plantan överlevt och kommit med ett par nya skott. Har jag tur kanske det kan bli ljusblå julvioler nästa år.

11 kommentarer:

  1. Härligt med violer nu:))
    Trevlig andra advent!

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt. Ljuvlig blå färg förutom doften som bonus.
    //Helene

    SvaraRadera
  3. Så underbart! Vilken överraskning som väntade där under löven på dig :)Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Ser ju lite ovanligt ut med violer vid tomten, inte alls fel med växtligheten som hopp om det som väntar efter jul någon gång.
    Anette

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig kontrast i bilden med tomtar och violbukett. Men om det är chocktemperatur i Arktis så märker nog växterna också av förändringarna. Kanske tydligare än vi... Skönt att den lilla godingen överlevt.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  6. Vilken fin överraskning. Nuförtiden kan man vänta sig alla möjliga överraskningar i trädgårdarna. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  7. De var de allra sötaste - tomtarna ;-)!
    Det är bra att hålla sig väl med de små knytten nu och att blidka dem med doftande violer måste göra de små tomtarna extra glada så här års :-)
    Ha det gott -båda två!
    /Anja

    SvaraRadera
  8. Oj, oj! Vilket fynd! Doftvioler kan man aldrig få för mycket av, oavsett årstid. //Nathalie

    SvaraRadera
  9. Man vet inte om man ska bli glad eller ledsen när växterna plötsligt börjar strunta i att det är "vinter"...
    Visst hände det även förr att mycket blommade om sent på året, men nu är det snarare regel än undantag - eller?
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  10. Det känns allt lite konstigt att kombinera violer och tomtar, men naturen gör som den vill. Violer är annars ett så härligt doftande vårtecken.

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  11. Blandade känslor för de stackare som blommar så här sent. Så söta, så söta, men de har ett tufft liv. Naturen är förunderlig.
    När mormor gick bort var jag tacksam för sen violblomning för det var hennes favorit och jag hade några som blev handbukett.
    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera