onsdag 12 mars 2008

Detta med information och böcker…

Julrosor är lätt att hitta information om och det finns många bra, informativa och roliga böcker.




När det gäller Blåsippor hittar jag nästan inget alls. Jürgen Peters verka ha en ny Blåsippsbok på gång, men den är ju tyvärr på tyska. Vissa ord kan jag förstå, även på tyska, efter 5 års studier ( för mycket, mycket länge sedan) men de är få och det är ganska ansträngande. Önskar en bok på svenska eller i alla fall på engelska så man slipper att ta ut sig till bristningsgränsen – eller somna. För det är problemet nu för tiden. För svår text = man somnar så gott och boken åker i golvet om den är tung. I alla fall om man sparar läsningen tills man gått till sängs och det gör jag ofta. Men jag kan överhuvudtaget inte hitta några böcker om blåsippor. Det verkar inte finnas några alls.

Eftersom jag är förtjust i blåsippor har jag köpt på mig en del plantor under årens lopp. Hepatica henryi ( Kina) har jag försökt med i flera omgångar men inte lyckats få den att överleva vintern ute på friland. Det samma gäller Hepatica yamatutai (Kina och Korea) och Hepatica maxima (Korea). Den sistnämnda verkar däremot ha överlevt årets milda vinter, så den tänker jag kruka in och vinterförvara i växthus eller kallbänk, vintern som kommer. Även Hepatica insularis (Korea)och asiatica (Japan) skall enligt uppgifter jag hittat klarar sig dåligt på friland. Den H. insularis jag köpte av J. Peters för 4 år sedan får jag nog använda förstoringsglas och önsketänkande för att hitta under buskarna.




Däremot har de H. insularis och asiatica som jag sådde sommaren 2006 klarat livet som frösådda små plantor i kallbänk mycket bra, men vi har ju inte haft någon vinter det här året. De här plantorna skall jag inte plantera ut utan behålla som krukodlade.


För 4 år sedan köpte jag min första och enda japanska blåsippa, Hepatica nobilis var. japonica 'Shirayuki'. När min mamma fick reda på vad den kostade var hennes kommentar:
-Den får du hålla begravning för!Ännu har jag inte behövt det. För den lever och frodas. Förra året delade jag den så nu har jag i alla fall 5 plantor. Skall för säkerhets skull odla en i kruka och vinterförvara den i kallbänk.Mer information om blåsippor önskas… inte bara Ej härdig i Sverige!
En riktigt bra bok om Blåsippor står överst på önskelistan. Känner du till någon kan du väl höra av dig.

4 kommentarer:

  1. Jag tror jag svimmar....
    Japanska sippan den vita är så vacker.
    Önskar jag hade en sådan.
    Tack för tipset Birgitta.
    Annika

    SvaraRadera
  2. Birgitta! Detta ORKAR jag inte med!
    Alldeles FÖR underbart!
    Måste fråga om du ev. kan tänka dig att sälja några? Blåsippor är absolut bland det mest upphetsande jag vet bland vårblommor, men själv har jag inte många!

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  3. Ett 40 tal julrosor!!
    Jag tror jag baxnar..Du har verkligen "Gröna fingrar"
    Underbar liten sippa! Kul att du lyckats så bra med den och att du kunde dela på den.
    Finns det inte info om Blåsippor på nätet?/Merja

    SvaraRadera
  4. Åhhh..... Jag vill brista ut i sång -jAG ÄR SÅ AVUNDSJUK -JAG ÄR SÅ AVUNDSJUK.......Det var väl så låten gick. Men jag är sådär snällt avundsjuk för jag tycker att det är härligt att man har ett fyrtio tal julrosor. Då blir ju vi mindre knasiga med våra 100 pioner. Fast nu vill jag ju också ha kanske 100 julrosor. Åhh jag blir galen på mig själv, vilket härligt missbruk man lider av. Blåsippor är också något som får pulsen att slå snabbare. Jag har några, men jag är lite orolig för en söt liten hepatica americana alba med brokiga blad. Jag hittar henne inte .panik.....Förra våren var vi på STA resa i Tyskland trädgårdsmarknad, där såg jag en blåsippa som jag hade på min önskelista, men den kostade nästan 2000 kr hmmmm.Den fick jag glömma. Det stod vakter vid det blåsippebordet, förståligt. Jag pratade med Linda Lunda i telefon härom dagen vi spånade lite om framtida fantasier såsom varigerade pioner, rödbladiga pioner (inte svarte petter) utan en rödbladig som är röd hela tiden, rödbladig dagliljor...... Ja drömma kan man alltid, men det blir nog snart verklighet, bäst att börja spara....Ha det så gott med dina underbara julrosor, en annan har varit ute och skottat snö pust.... kram Carina

    SvaraRadera