torsdag 26 september 2013

September - visserligen snart slut men...

Vilken härligt solig och varm septembermånad vi haft i år. Den blir fin att ta med sig som minne när kung Bore kommer.
'Bruka får och getmjölk, ät färsk ost, drick must, bruka örter och frukt, stänk bröd med salt och ät, men akta dig för varma bad.' ur Den gamla svenska bondepraktikan.

Några får eller getter har jag inte men lite äpplen finns kvar, de som älgen inte kommit åt och snart är det dags att plocka ner dem. Såg ett frestande recept på apfelstrudel i boken Karin Franssons sju årstider.



Det är något visst med egenodlade grönsaker, att bara kunna gå ut och hämta det man vill ha, ja hämta och hämta, man (eller någon närstående) måste ju tycka det är roligt att gräva, gödsla, så och rensa för annar blir det inget. Särskilt många olika sorter har vi inte haft men fortfarande skördar vi lite egen potatis, olika slags bönor, mangold, rödbetor, sallad, kryddor, jordgubbar (remonterande) och squash. Hela sensommaren har vi njutit av gratinerade färska rödbetor med getost och honung och ätit soppa på squash. Visste inte ens att man kunde göra en god och smakrik soppa på just squash innan jag fick ett recept från mamma.
800 g squash, 1 vitlöksklyfta (jag tar betydligt fler), 1/2 gul lök (jag tar 2), 50 g smör, 5 dl kycklingbuljong, 1 dl grädde (när jag inte haft någon grädde har jag tagit turkisk yoghurt) och salt och vitpeppar efter smak. Har dessutom använt ganska mycket färsk chili, inte särskilt stark, men det är mitt eget påhitt. Mixa soppan slät och servera kall eller varm.


Den lilla gröna plastlådan med små asterplantor som jag köpte i våras för 25 kr har gett både mig och goda vänner många, många, fina buketter. Skaften på blommorna blir visserligen bara kortare och kortare ju längre in på hösten vi kommer men så länge frosten håller sig borta går det ändå att plocka buketter. Det samma gäller luktärterna. Ibland känns det inte lönt att plocka några blommor eftersom de bara står några dagar, men när jag går där i grönsakslandet och känner doften kan jag inte låta bli utan det blir alltid en bukett när jag är där. 
När vi under veckan som gick var på landet och skördade kände jag mig tvungen att ta med ett par utblommade fröställningar av solrosor, alla skall inte bli mat åt fåglarna på landet, lite måste ju hamna hos blåmesarna, sparvarna och talgoxarna som sköter om trädgården här hemma.


I våras fick jag ett frö till en jättepumpa av en trädgårdsvän. Någon riktig jätte på flera hundra kilo blev det inte men när vi väl skördat den visade det sig att den vägde 12 kg. Den är mer än tillräckligt stor. Det räcker med ca 400 g för att göra en paj eller kaka. Inte går den in i kylskåpet och någon kall källare finns inte så just nu funderar jag både på förvaring och hållbarhet när det gäller denna typ av pumpa.


Daggrosens nypon är nu vackert mörkröda och trädgårdsmöblerna används fortfarande flitigt i det soliga och varma vädret. 


Efter regnet som kom för någon vecka sedan har lavendel och blåklocka börjat blomma igen, något som humlorna tycker mycket om. På landet rensar vi bergen ganska hårt men blåklockan, den vilda, får själv välja var den vill växa och den tar vi aldrig bort.



Att hösten är här kan man inte ta miste på när man ser dessa pärlbräken. September är en perfekt månad till att plantera om (göra en rokad i trädgården)och plantera nytt.

September är temat i denna fredagens Blooming Friday och trots att mitt inlägg är mer än långt måste jag bara avsluta med Karel Capek.
’På mitt sätt är september – från trädgårdsodlarens ståndpunkt – en tacksam och betydelsefull månad. Inte endast därför att gullris, höstaster och indisk chrysanthemum (vad det nu är) nu står i blom, inte endast för er skull, tunga, överväldigande dahlior. Veten, I klentrogna människor, att september är den utvalda månaden för allt, som blommar om: den andra blomningens månad, den mognande vindruvans månad.’ 
Härliga september!

Trevlig helg!

tisdag 24 september 2013

Soliga, lite somriga, dagar fast det snart är oktober månad.

Solens sneda strålar, och sådana har det varit många av i år under september månad, livar upp och får mig att glömma att hösten är här.


Panicum virgatum 'Heavy Metal' eller Panicum virgatum 'Warrior' är de panicumgräs som finns planterade i vår trädgård och som  först under andra halvan av augusti visar att de fortfarande lever och finns kvar i den.



Härligt gracila men svårfångade på bild.


Har under de två senaste åren funderat på hur jag skall bli av med all levermossa i trädgården. Att jag rensat och grävt bort all synlig mossa både i rabatter och i skarvarna mellan skifferplattorna har inte hjälpt, levermossan är tillbaka innan jag ens hunnit blinka. I ett nummer av den danska tidskriften Haven, fick jag svaret. Köp en gasolbrännare! Den är det enda som klarar av att mota bort just levermossan. En sådan gasolbrännare har jag nu önskat i födelsedagspresent och snart fyller jag år :-))

fredag 20 september 2013

Inte lätt att välja.


Om jag var en blomma skulle jag (vilja) vara en… är temat i Blooming Friday den här veckan. Att bara välja en kan jag inte.


Nu under sista tredjedelen av september skulle jag välja att vara en tidlösa, en som precis just börjat slå ut och vars lila blommor ännu inte lagt sig som divor i rabatten utan som fortfarande står så upprätt och fint bland allt det brungröna och lite vissna


eller möjligen en stjärnflocka, en som fått ny kraft under sensommaren och som återigen visar upp sina spröda ljusrosa blommor bland höstförfallet.


Skulle jag få samma fråga i mars månad blev svaret utan tvekan, en blåsippa, en Hepatica nobilis, även om bilden jag visar är på en Hepatica transsilvanica.

Nog är det härligt att det finns så många ’vackra’
att man inte riktigt kan bestämma sig ;-))


Trevlig helg!

måndag 16 september 2013

Idéer är det tillåtet att stjäla.

Gissar att många av er precis som jag, i bokhyllan, har både böcker och trädgårdstidningar, som är sönderlästa på grund av jakten på växtinformation och trädgårdsidéer. För att inte tala om alla kort jag tagit när jag besökt andras trädgårdar, kort som skall få mig att minnas allt det fina och ge mig nya uppslag.
När jag får lust att göra en förändring behövs både inspiration och nya infallsvinklar innan jag förhoppningsvis vet hur jag skall få till det, som jag ännu inte vet hur det skall se ut. 
Ett nytt sätt att se på trädgården har jag haft stort behov av i ett par veckor nu. Här har varit en rokad bland de växter som jag upplevt stått fel. Den hostan måste flyttas dit för bladen passar bättre ihop med den astilben men då måste brunneran flytta för den och hostan är inte fina tillsammans och var skall jag sätta den? Där kanske, den är ju vacker tillsammans med heucheran men då kan ju inte isisen stå kvar där. 
Någon som känner igen sig eller är det bara jag som är småtokig?


Välkommen med på en trädgårdsvandring som  inspirerar och ger nya idéer. Det är ca en månad sedan bilderna togs under ett besök hos goda vänner. Här känns det som om allt hamnat på rätt plats.


Det blir inte mycket text utan bilderna får tala för sig själva.




















fredag 13 september 2013

Just nu,

har den första tidlösan eller nakna jungfrun som den också kallas, precis slagit ut sina blommor, 



Colchicum ’Glory of Heemstede’


men fler är på väg.  Colchicum autumnale 'Album'
De är säkra tecken på att hösten är här även om sommarkänslan fortfarande finns kvar.Temat i Blooming Friday den här veckan är - Vad blommar hos mig just nu? Fler bidrag hittar du som tidigare hos Helena med bloggen Bland rosor och bladlöss.


Paton's Unique'


Fortfarande blommar pelargoner

'Harry Grey'

och fuchsior för fullt i krukorna och i rabatterna bjuder flox, klätterstormhattar och jätteverbenor på färg bland allt det gröna, som så sakteliga börjar övergå i gult.



Växter med starka blå och lila färger är som allra finast nu när deras grannar i rabatterna får sina brungulröda höstfärger, tycker jag.

Till slut lite Karel Capek: 'Jag säger er, att denna, den mognande ålderns blomning är mäktigare och lidelsefullare än den unga vårens oroliga och flyktiga upptåg.'


Trevlig helg!


tisdag 10 september 2013

Blooming Friday - Säsongen som gått

är temat i höstens första Blooming Friday. Missade starten i fredags men här kommer mitt bidrag.

Nog har tiden gått fort, precis som den brukar göra när man har det bra och bra har jag haft det. Sommaren har varit solig, varm och lång. Först idag, efter nattens regn, känns det som om hösten smugit sig in i trädgården.


Den tidiga våren, den kalla, varade extra länge men tillslut kom värmen och grönskan.


Försommaren, ljusgrön och skir och hela sommaren har man framför sig.


Hildasholm i Leksand ,


blommande vägrenar,


fjällvandring,


bad,


egna grönsaker


och en väldoftande sensommar. 
Nästan så jag känner mig redo för den kalla och mörka vintern, men bara nästan. Hoppas att vi får en lång och färgglad höst innan den kommer.

måndag 9 september 2013

Känner mig lurad...

Ett engelskt trädgårdsprogram, ett som handlar om trädgårdsägare som vill komma med i den Gula Boken, har lite av ett löjets skimmer över sig, tycker jag. I TV-programmet kommer en inspektör ut, går runt och kontrollerar om trädgården är bra nog att få vara med i boken. Några av kraven är att den skall bjuda på minst 45 minuters ’tittlust’, inte ha en massa ogräs och absolut inga tomma ytor med naken jord. 
Trots allt ligger det mycket i just det tänkandet om man går ut och bjuder in allmänheten till sin trädgård.




Själv gjorde jag en resa, med stora både förhoppningar och förväntningar, till Insjöriket i söndags, lockad av den fina broschyren.

Att vi ’trädgårdsnördar’ har olika växtintressen och olika inriktning på våra trädgårdar är bara spännande och allt behöver absolut inte vara perfekt men nog borde det ha ställts lite större krav på Insjörikets visningsträdgårdar, i alla fall de vi såg, men vi såg inte alla och besökte inga plantskolor. 
40 mil nästan helt i onödan gör att vi just nu känner oss väldigt besvikna, rent av lurade.


torsdag 5 september 2013

En åttaliters bunke

kunde jag plocka full med blommande luktärter idag. 


Det är framförallt för doftens skull som jag odlar luktärter, Lathyrus odoratus. Det finns, tycker jag, ingen annan blomdoft som kan mäta sig med just luktärternas. Den lär vara en blandning av basilika, tagetes, tibast, lavendel, jasmin, honung, rosor, pelargoner, apelsinblommor och magnolia så det kanske inte är så konstigt.


Har aldrig tidigare haft så fina och rikblommande plantor som i år. Är det den varma sommaren det beror på eller kan det vara sorten? Mammoth, tidig, stor och rikblommig står det i Runåbergs katalog och nog stämmer det.


Har vare sig slipat fröna med sandpapper eller nagelfil. Inte heller gjort jack i fröskalet med en kniv. Bara låtit fröna ligga i vatten över natten. Sedan sådde jag många, kanske 12-15 st i varje kruka och satte ut i växthuset. Detta gjorde jag i slutet av april. När plantorna blivit 6-7 cm långa planterade jag om dem. Nu hamnade de två och två i nya krukor. I månadsskiftet maj-juni sattes plantorna ut på friland och under första halvan av juli kunde jag plocka den första utav många, många buketter. Lite vatten ibland och några nävar hönsgödsel har gett god utdelning.


Väl avplockade står blommorna bara 2-3 dagar. Denna gång har jag gjort som en japansk forskare, Kazuo Ichimura, visat kan fördubbla hållbarhetstiden på luktärter i vas. Jag har blandat en lösning av 100 g socker / liter vatten och ställt blommorna i. Vem vet, nu kanske de håller sig fina hela helgen?