fredag 13 september 2013

Just nu,

har den första tidlösan eller nakna jungfrun som den också kallas, precis slagit ut sina blommor, 



Colchicum ’Glory of Heemstede’


men fler är på väg.  Colchicum autumnale 'Album'
De är säkra tecken på att hösten är här även om sommarkänslan fortfarande finns kvar.Temat i Blooming Friday den här veckan är - Vad blommar hos mig just nu? Fler bidrag hittar du som tidigare hos Helena med bloggen Bland rosor och bladlöss.


Paton's Unique'


Fortfarande blommar pelargoner

'Harry Grey'

och fuchsior för fullt i krukorna och i rabatterna bjuder flox, klätterstormhattar och jätteverbenor på färg bland allt det gröna, som så sakteliga börjar övergå i gult.



Växter med starka blå och lila färger är som allra finast nu när deras grannar i rabatterna får sina brungulröda höstfärger, tycker jag.

Till slut lite Karel Capek: 'Jag säger er, att denna, den mognande ålderns blomning är mäktigare och lidelsefullare än den unga vårens oroliga och flyktiga upptåg.'


Trevlig helg!


10 kommentarer:

  1. Fina bilder på din sensommarblomning! Jag tror man njuter mer nu av blomningen för man tar den inte för given, som man gör på sommaren. Det är som en extra ynnest att få uppleva en så skön höst/sensommar. Ha en skön helg!/ Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Tidlösan är så söt!
    En skön helg önskar EL

    SvaraRadera
  3. Vilka vackra tidlösor du har! Här är det nog för torrt för ännu har inga tittat upp hos mig:( Oktoberstormhattarna är på G men de har inte slagit ut ännu. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Vilken söt blommning på Tidlösan.
    Jag får nog skaffa den till nästa år.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  5. Mmm, allt har sin tid och jag älskar sensommar och höst.
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  6. ÅÅ så vackra de är tidlösorna, underbart namn också på dem.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  7. Så mycket fint som blommar hos dig. Tidlösan är bara för söt.
    Trevlig helg
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Ja, Karel Čapek var inne på noe...

    Fine Tidløs!

    SvaraRadera
  9. Dina citat är alltid kultiverande!
    Karel Capek måste ha känt sig "gammal" som relativt ung för att kunna kläcka ur sig dylik filosofisk "aforism" - han dog ju relativt ung.

    Hoppas att mitt sista mail har nått dig.
    /Anja

    SvaraRadera
  10. Fina bilder! Ja du, tidlösor som jag tänkt skaffa flera år nu...inte har det blivit några än. Det kommer så mycket i mellan som jag också vill ha:)
    Trevlig söndag!

    SvaraRadera