i alla fall om det gäller hyacinter. Gamla, nästan
utblommade tazetter luktar däremot förfärligt illa.
När jag köper hyacinter vill jag ha sådana med mycket doft,
så mycket att jag när jag på julaftons morgon går ner från övervåningen redan i
trappen känner doften från de nyutslagna hyacinterna som står i köket.
Förr försökte jag driva fram preparerade lökar men lyckades
aldrig pricka in blomningen till själva juldagarna eller så började löken
blomma innan stängeln ens hunnit komma upp ur löken. Så var det vare sig jag
planterade lökarna i jord eller satte dem i hyacintglas.
Numera njuter jag av hyacinter hela december, ja även
långt in i januari. Vill jag ha dem i glas är det bara att pilla bort jorden,
skölja rötterna och vips är det klart. Oftast hamnar lökarna numera i krukor,
får lite mer jord på rötterna med lite mossa över.
Kryddkrukorna får under jul och nyår ett annat innehåll än det vanliga och den gamla
lökskålen, den från Upsala-Ekeby kommer till heders igen.
När vi var och handlade för knappt en vecka sedan
kunde jag inte motstå tazetterna.
Nyutslagna står de nu där och doftar och jag njuter och
stoppar näsan i blommorna så fort jag går förbi.
Höstens stormar har gett mycket material till trädgårdspynt
och med hjälp av lärkkransen och ljuslyktan önskar jag er alla
En riktigt God Jul!
























