tisdag 19 mars 2024

Äntligen har vi haft några dagar med sol

men kallt har det varit så trots solen har snödropparna hittills i år inte riktigt slagit ut, bjudit in bin och humlor och fyllt trädgården med doft.

Ändå är det just precis nu, när nästan alla blommar, härligt att jag under en del år varit en smått tokig trädgårdsnörd som fattat tycke för snödroppar.

Alla är helt underbara så det är mer än lätt att få nya favoriter

och de med små, små gröna märken på de inre kalkbladen faller jag gärna för. Dit hör den fyllda Galanthus 'Lady B Stanley' och Galanthus 'Rodmarton Capella' som jag fastnade för när jag såg den i Danmark 2018, men nu är jag osäker på om den löken jag fick med mig hem verkligen är Galanthus 'Rodmarton Capella'.

Den här som bara har dykt upp i trädgården är jag mer än förtjust i.

De med helt, eller nästan helt gröna inre kalkblad är oemotståndliga t.ex Galanthus 'Fernstead End', Galanthus 'Merlin' och Galanthus 'Ding Dong'.


Det är också de där med nästan helt vita blommor t.ex Galanthus 'Anglesey Abbey', 

Galanthus 'Angelique', Galanthus plicatus 'E.A. Bowles' och Galanthus elwesii 'Godfrey Owen'.


De med gula märken på kalkbladen och gula fröhus, vem kan motstå dem? Galanthus 'Primrose Warburg', Galanthus plicatus 'Wandlebury Ring', Galanthus 'Midas' och Galanthus 'Wendy's Gold' är bara några av alla som finns.

Helt oemotståndliga, det är också de där bulligt tjocka, både med dubbla och enkla blommor. 



Galanthus 'Augustus', Galanthus 'Diggory', Galanthus 'Hippolyta', Galanthus 'Rodmarton Arcturus', Galanthus 'Mrs Thompson' och så klart Galanthus plicatus 'E.A. Bowles'.

Avvikande, med lite spännande udda blommor, som t.ex Galanthus 'Walrus', Galanthus 'Trymlet', Galanthus 'Blewbury Tart' och Galanthus 'Rose-Mary Burnham' hamnade lätt på önskelistan




och det gjorde också de mångdubbla så som Galanthus 'Desdemona', Galanthus 'Dionysus', Galanthus 'Rodmarton' och Galanthus 'Hill Poe'


och de där storblommiga som t.ex Galanthus 'Bertram Anderson' och 'Mrs McNamara'


och de där med vackra blad, både grågröna som hos Galanthus 'Marjorie Brown' och lysande klargröna som hos den grekiska snödroppen Galanthus ikariae

och alla spännande hybrider som dyker upp på marknaden. Faller för en och annan ibland så som Galanthus elwesii 'Rosemary Burnham', Galanthus 'Orange Star' och  Galanthus 'Wifi Spinach Cream'.



Men av alla olika snödroppar jag stött på och förälskat mig i tycker jag fortfarande att de där enkelblommande som hänger på en lång tunn 'tråd' och dinglar vackert är de allra finaste, så som t.ex Galanthus 'John Gray', 'Magnet' och 'Fly Fisher'


och de gör verkligen skäl för sitt namn, snödroppe.

Fortsatt fin vår!

1 kommentar:

  1. Hej Birgitta!
    Helt fantastiska och att du kan hålla reda på vem som är vem. Har idag krukat några som jag köpte på nätet, men de är nog högst vanliga. Det var bara att jag ville ha flera i min trädgård och det har lyckats allra bäst då jag planterat färdiga plantor.
    Våren har kommit långt hos dig, vi får vänta ett litet tag till.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera