lördag 19 augusti 2023

Sensommar eller kanske förhöst?

Oavsett vad, blommar och doftar de sista liljorna i kapp med floxen, vars blommor nu riktigt lyser bland allt grönt. Särskilt i kvällningen känns dofterna lång väg.

Här har jag under veckan som gått delat en del snödroppslökar. Brukar under våren märka upp vilka som står trångt för att i augusti när lökarna är i vila, hitta tillbaka till dem som skall delas och gräva på rätt ställe. Innan jag återplanterar förbättrar jag jorden med benmjöl. I år har jag samtidigt passat på att flyttat några av lökarna till nya platser i trädgården. Trivs de dåligt på en plats kanske de trivs bättre på en annan, det gäller att testa. Just när jag hållit på med detta har det inte direkt doftat vare sig flox eller liljor här i trädgården utan då har benmjölsdoften svävat och smått fått mig att vänta hundbesök.

Vi, här hos oss, har en blommande trädgård under våren och  försommaren. Senare under sommaren blir den bara grönare och grönare. Även nu i mitten av augusti när både floxen och Rhododendron viscosum blommar är den ändå mest grön

Rhododendron viscosum köpte jag för ett par, tre år sedan bara för att den blommar sent på sommaren och med vita blommor. Ett köp jag är mycket glad över just nu.  

Floxens namn har jag till viss del tappat bort men vet att Phlox 'Natural Feelings' hamnade i trädgården 2008 när Carina och Ken kom på besök. 

Fortfarande är den favoriten bland floxen och dyker nu upp på flera ställen i trädgården.


Under ett höstbesök i Danmark och i Anne Justs trädgård 2008 såg jag för första gången tjusningen med flox och på en liten plantskola jag hittade på nätet fann jag Phlox 'Blue Paradise', Phlox 'Fallschirmseide', Phlox 'Polarfuchs' och Phlox 'Silberlachs'.

Höstanemonen, den där som bara sprider och tar för sig, är jag just nu också väldigt glad över att ha i trädgården. Visst poppar det upp lite skott runt huvudplantan men de är lätta att under 'vårstädningen' bara gräva bort. 

I maj när vi cyklade på Öland  passade jag på att besöka Albrunna Perenner. 

Ett nostalgibesök för det var därifrån jag under början av 2000-talet köpte en del av perennerna vi har i trädgården. Med hem därifrån hade jag en vitblommande höstanemon, Anemone x hybrida ’Whirlwind'. Plantan har inte vuxit särskilt mycket men blommor är på g. Vårplanterad som den nu är hoppas jag den överlever vintern. Ett flertal gånger har jag fallit för höstanemoner i augusti-september men ingen av dem har varit vid liv nästkommande vår.

Länkar till TrädgårdsFägring och önskar finare fortsättning på sensommaren.

1 kommentar:

  1. Låter som din trädgård är byggd som min. Min blir också grönare och grönare allt eftersom året rullar på. Hade ett litet paket från dig i brevlådan och John Gray är nu planterad! Tack för jättefina lökar.

    Allt det bästa! Carina

    SvaraRadera