torsdag 20 oktober 2022

Ofta regn men också en del sol.

Långt in i september gick jag min snigelrunda med saxen i högsta hugg. Tidigare år har saxen fått vila mycket tidigare men tanken på alla småsniglar som de senaste åren invaderat både grönsaksland och trädgård redan tidigt på våren fick mig att den här hösten hålla ut lite längre. Hoppas, hoppas, att den uthålligheten ger resultat när snödropparna blommar för full i mars nästa år och när det är dags att plantera ut de första zinniorna i grönsakslandet.

Stickat nu ett tag istället för att jaga sniglar.

Bortsett från snigelklippning, bukettplockning och grönsaksskörd har vi länge tagit en paus från nästan allt trädgårdsfix men nu är träd och buskar klippta, det som ev återstår får vänta tills våren är här igen.


Löven på en del buskar och små träd har fått en färg som passar perfekt till vårt faluröda hus. Två krukor med sommarblommor har gett upp och vissnat men de andra håller ut och blommar för fullt.


I dag besökte vi grönsakslandet. 

Solen sken och det riktigt lyste om purjolöken som stod där grågrön och fin bland allt visset och nästan brunt. 



Lyste gjorde det också om de sista av frilandsgurkans blad,


ringblommor, 


grönkål, palmkål och eterneller. Jätteeternellerna har hela säsongen bjudit på både blommor till sommarens buketter och blommor i mängd till att torka inför vinterns behov av fägring.


Skördat de stora bladen från den portugisiska kålen för andra gången den här säsongen. Vad det skall bli av dem vet jag ännu inte men kåldolmarna från första skörden är slut och de blev väldigt goda. Cyklamen och höstkrokus blommar, 


en och annan ros tror fortfarande att det är sommar och just nu är många av gräsen i våra trädgårdar som allra finast.

Det gäller att njut så mycket man bara kan!

Länkar till TrädgårdsFägring där temat den här veckan är Höstens sysslor och önskar fortsatt fin höst!

6 kommentarer:

  1. Visst är det härligt när höstbestyren börjar bli avklarade. Vilka fina kålblad. Roligt att göra kåldolmar på annan kål än den traditionella.

    Önskar dig en fin helg och tack för besöket hos mig!
    Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar, idag blev kålbladen till kålpudding. En rätt jag inte minns när jag senast lagade till. Det egenodlade får mig på nygamla tankar när det gäller mat. Allt gott!

      Radera
  2. Både blomster, buske og grønsager ser så fine ud i den lave oktobersol. Det må være dejligt at kunne hente frisk grønt til maden i egen have.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar. Nog är det spännande med det där egenodlade, man får utgå från det som finns i grönsakslandet och leta inspiration och recept på nätet. Allt gott!

      Radera
  3. Kålen ser ut att vara gjord för kåldolmar eller kanske fiskdolmar som jag gjorde senast :) Visst är det skönt att varva ner lite från trädgården och pyssla med annat ett tag. Hoppas den sista snigeljakten ger resultat till våren.

    Ha det gott! Carina

    PS - tack för de fina lökarna! De planterades samma eftermiddag som de kom men sen glömde jag tacka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stora kålblad perfekta till dolmar med det blev kålpudding istället. Fiskdolmar har jag aldrig ätit så nästa gång kanske, spännande. Hoppas du får en fin vit blomning om några månader. Trevlig helg!

      Radera