fredag 28 oktober 2022

Grönt, grönt, grönt och månadens bild - oktober

Fortfarande lyser det grönt mellan alla höstfärgade löv. Är så glad i de där växterna som inte vissnar bort när vintern närmar sig utan står där gröna långt in i mars och ännu längre ibland innan bladen börjar se bruna och tråkiga ut. 

Mina gröna vinterfavoriter är bergenior, julrosor, hasselört, skuggbräcka och en del sockblommor.

Det glänser om hasselörten som nu hämtat sig efter sommarens torra perioder och ny växtkraft har den verkligen fått. Den riktigt springer fram. Finns lusten där en dag det inte regnar skall spaden fram för det får vara måtta på framfarten.

Julrosorna i rabatterna har också piggnat till. Säkerligen på grund av guldvattnet de fått under våren och höstens regn. Köpte två julrosor till advent förra året. När vårvärmen kom planterade jag om dem med välgödslad jord i lite större krukor. 

En hamnade på tillväxt bakom garaget 


och en fick stå kvar i sin ytterkruka i trädgården. Båda har under sommaren fått en skvätt guldvatten ibland och passats med vatten för att krukorna inte skulle torka ut. I dag på trädgårdsrundan blev jag glatt överraskad. Båda har knoppar och hos en av dem är de på väg att slå ut.

För 14 år sedan fick jag en tidigblommande julros av en trädgårdsvän. Han berättade att den kom från Ester Andersson i Skene. "Hon hade STAs fröförmedling i sin källare i många år och jag var dit och kollade hur det gick till. Det var i oktober och då hade hon en kvist av julrosen på bordet. Det tyckte jag var tidigt och då berättade hon att det var en klon som blommade vid den tiden och vid ett annat tillfälle hade hon gjort i ordning en kruka åt mig. Den växte bra och jag delade den för några år sedan så nu har jag flera och du en av dem."

Här blommade den de första åren men växte dåligt så jag flyttade den och tyvärr hamnade den på en ganska undanskymd plats och blev bortglömd. När jag upptäckte den för några år sedan såg den ynklig ut och blommade gjorde den inte. Sedan tidigt, tidigt i våras har också den fått lite guldvatten ibland och idag när jag letade upp den lyste det vitt bland de gröna bladen 

och snart slår de stora knopparna ut. Till våren skall den få en mer framträdande plats i trädgården och slipa trängas med armeringsmattor och hasselört. Som så mycket annat jag tycker om skulle jag vilja plantera den nära ytterdörren, fortsätta med gödselvattningen och kanske så småningom få uppleva en stor kraftig planta full med vita julrosblommor redan i oktober. Drömmar, visst, men guldvatten gör susen!

Temat i TrädgårdsFägring kommande vecka är månadens bild 

och så här ser det ut hos oss nu när oktober snart är slut. 

Trevlig helg!

13 kommentarer:

  1. Hej Birgitta!
    Stora fina julrosor, jag får gå ut och se om jag hittar några knoppar bland mina. Köpte flera nya från Danmark, som jag hoppas få se blomma. Det mesta är övertäckt av alla lönnblad som dalat ner, så det finns inte så mycket grönt hos mig
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marika! Mycket löv här också trots att vi inte har jättemånga träd. Barnbarnet var idag väldigt förtjust i de stora, stora magnoliabladen som nästan täcker den lilla gräsmatta vi har. Håller tummarna för att dina julrosor skall blomma fint.
      Allt gott!

      Radera
  2. Det er også nogle af mine yndlinge du nævner, og nu skal vi snart klare os med de vintergrønne en lang tid, så det er vigtigt de stadig er der! I sommerens løb har de ikke fået megen opmærksomhed her, men jeg burde nok tage en runde og finde dem frem - som du:-)
    Dejlige billeder!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ulla! Det är inte bara vintergröna buskar och träd som är viktiga vintertid tycker jag utan också, kanske framförallt de vintergröna perennerna som täcker in den tråkigt gråbruna jorden. Inte minst här på västkusten när vi nästan aldrig har en vit vinter. Men en grön vinter är inte fel det heller ;-))
      Allt gott!
      Birgitta

      Radera
  3. Vilka vackra höstbilder du visar. Julrosor har jag ingen bra han med men tycker att de är så fina. Den sista bilden är så fin, vilken ljuvlig trädgård. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pia!
      Helleborus niger är kinkiga och kräsna tycker jag. Vill du ha julrosor som återkommer år efter år så satsa på Helleborus X hybridus, de är betydligt mer lättodlade, tycker jag, men lite gödsel vill de ha och vatten om sommaren är för torr.
      Allt gott!
      Birgitta

      Radera
  4. Potteplanten på det øverste billede er så smuk med de store grønne blade og den hængende vækst. Er det en Bergenia?
    Dine juleroser er meget langt fremme. Jeg vil ud at have set efter, om der også er knopper i mine. Det tror jeg nu ikke der er, for de plejer først at blomstre i december.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elna! Visst är det en Bergenia i krukan. En växt jag är väldigt förtjust i, inte minst i krukor. Här klarar den att stå krukplanterad året runt och det är både bekvämt och billigt ;-)). Det är bara dessa tre julrosor som jag visar i inlägget som kommit med knoppar. I de andra i trädgården syns inte tillstymmelse till någon blomning.
      Allt gott!

      Radera
  5. Hasselurt er så dekorativ og fin i bedene. Hvite juleroser er lekkert! Og så tidlig. Jeg har sjelden juleroser i blomst før langt ut på våren. men så har jeg ikke prøvd gullvann heller ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Den enkla vitblommande julrosen tror jag är smått unik med sin tidiga blomning, i alla fall bland de som odlas på friland.
      Är själv överraskad över vilken effekt gödselvattningen haft på både lökväxter och perenner. Gissar att du kan använda allt från nässlor, guldvatten och hönsgödsel för att ge växterna kraft att växa till sig och blomma. Det där med guldvatten är bara så enkelt och inget kostar det ;-)).
      Allt gott!
      Birgitta

      Radera
  6. Heldigvis er der en del vintergrønne planter man kan glæde sig over i de mørke måneder. Jeg har ikke så meget held med Juleroser, men Påskeklokkerne gror fint og står grønne(for det meste) indtil de blomstrer. Skønt månedsbillede.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
  7. Det är enkelt att älska de du nämner! Jag går också runt och njuter av allt som är grönt fortfarande och jag ser skillnaden hos mig och i skogen runt. Guldvatten är just guld! Mina rhododendron som fick guldvatten föregående säsong har blommat fantastiskt i år. Och tulpanerna överlever och blommar säsong på säsong...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  8. Så mange flotte juleroser du har hos deg. Ja, gjødsel er veldig viktig for alle planter. Jeg synes jeg også ser noen søte små alpefioler/ cyclamen hos deg. De liker jeg veldig godt.
    God helg!

    SvaraRadera