onsdag 22 december 2021

Passion, tokeri kanske?

Nej inte, istället väljer jag förälskelse och stor glädje men vet att jag inte får medhåll av alla även om ganska många delar min förtjusning i gamla nötta och slitna julsaker. Att jag tycker om trädgård och växter, inte minst snödroppar, vet säkert många av er som brukar titta in här, men att jag är lika förtjust i gamla julsaker är det nog inte lika många som känner till även om jag redan tidigare skrivit om det här på bloggen. 

Slitna, skavda och ibland lite brända, men vad spelar det för roll? I mitt tycke är de där julsakerna underbara ändå. Mina stående frågor när jag stött på dem har alltid varit:  - Hur gamla kan de vara, hos vem har de en gång i tiden stått och spridit glädje, en fråga jag nästan aldrig fått svar på och hur mycket tycker jag om dem = vill jag ha dem? Numera har behovet minskat betydligt, det finns inget, men ibland faller jag ändå.

Julstjärnor och amaryllisar är vackra så klart men de går inte alls upp mot mina fina svampljusstakar 'hittade' för en dryg månad sedan eller tomtarna som, nästan i alla fall,  

har sin givna plats i olika fönster här i huset och de på bordet i vardagsrummet som i år fått tillskott av en gammal piprökande tomte klädd i kräppapper. 


Den gamla lagade karotten från Gustavsberg och planteringskrukan från Upsala Ekeby är även i år planterade med hyacinter och det bara för doftens skull. På julaftonen vill jag gärna känna doften av hyacinter när jag går ner för trappan till köket. Inget måste men nästan. Hoppas nu bara att hyacinterna jag planterade i måndags hinner slå ut, i alla fall med några små blommor, innan julaftonsmorgonen.

Någon samlare vill jag inte se mig som, trots det där med julsaker och snödroppar, men när är man egentligen en samlare?

Enligt Wikipedia är man det om man har tre exemplar av en och samma sak, har man åtta så lider man av mani och det gör man också om har man fler exemplar av ett föremål än vad man egentligen har användning för.

Hur många av oss trädgårdsnördar lider då inte av mani? Har ni användning för alla växter ni omger er med? Det har inte jag, i alla fall inte om jag skall vara helt ärlig.

Men måste vi verkligen ha användning för allt vi tycker om och gärna vill ha? Nej inte, tycker jag, men här får fortfarande julsakerna jag har nästan plats i ett enda skänkskåp och för snödroppslökarna finns det gott om utrymme i rabatterna även om trädgården är liten.


I söndags fick maken hjälp av barnbarnen att ta ner en gran på landet och den får bli årets julgran. Vår första och troligen enda egenodlade julgran. Inköpt 2007 på Kullens söder om Stenungsund som en liten, liten planta. Har sparat namnen på datorn men inte alltid märkt upp växterna i trädgårdarna så därför vet jag inte om den heter Abies lasiocarpa 'Hobbytime' eller Abies lasiocarpa 'Mikolas'. Den var betydligt högre än vi trodde när den väl hamnade på marken men inte särskilt vid och det var helt perfekt. Nu står den, till stor glädje,



klädd i gamla silverglittrande julgranskulor i ena hörnet i vardagsrummet. 



Så kan det bli när plantorna är små när de planteras och att man, som jag, tror att det mesta ryms även i små trädgårdar.

Temat i TrädgårdsFägring är Fint vid Juletid!

En riktigt God Jul!



6 kommentarer:

  1. Hej Birgitta!
    Jag tycker dina jultomtar är fina, ljusstakarna likaså. Granen var väldigt fin, blev nog fin som julgran. Önskar dig en riktigt God Jul!
    /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marika! Julen är över men granen står kvar. En av de finaste granar vi haft både när det gäller färg och storlek.
      Ett riktigt Gott och Roligt 2022 önskar jag dig!
      Birgitta

      Radera
  2. Jeg vil også ønske dig en glædelig jul - og tak for dine spændende blogindlæg.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Elna!
      Julen är ju över men vi har ett nytt spännande år framför oss, hoppas jag och ett riktigt fint 2022 önskar jag dig!
      Birgitta

      Radera
  3. ..ja du - vad har vi användning för? Jag har massor av garn och förra julen hällde min dotter ut en säck med garn och frågade de andra i rummet hur mycket pengar representerade inte den där högen? Det kan man ju undra men jag sa till henne - det där är mina lyckopiller tänk istället så många pengar de sparat sparat genom åren..

    Så vad man behöver tänker jag på i en vidare bemärkelse. Vi behöver mer än äta och sova och ibland gör det att de där 8 sakerna behövs för att göra oss lyckliga!!

    God fortsättning på julen bland alla fina fynd som triggar nyfikenheten! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina! Visst är det så! De där lyckopillren behövs alltid oavsett om det gäller garner, trädgård eller loppisfynd. Länge leve hantverk och nyfikenhet.
      Gott Nytt År!
      Birgitta

      Radera