lördag 7 mars 2020

Hanham Court Gardens


var den andra och sista trädgården vi besökte den första dagen på vår snödroppsresa till UK i februari. En trädgård som kommer att leva kvar länge i mitt minne. 



Frun i huset, Julia Boissevain, mötte oss vid bussen och guidade oss runt. 



Himlen var tidvis väldigt mörk, regnet hängde i luften, men trots det bröt solen igenom och vi fick en fin stund i den enastående vackra trädgården.





Själv föll jag för allt trots att jag inte såg några spännande snödroppar. 




Men snödroppar fanns ändå många av som tillsammans med narcisser och julrosor riktigt skrek ut att nu är våren här.




När det gäller det där med trädgård har vi ju alla en egen uppfattning om vad som är vackert och bilderna jag visar är på sådant som jag själv fastnade för och tyckte mycket om.



Huset, om det nu kan kallas hus med mina mått mätt, har en vidunderlig utsikt över dalgången 



och här vid stenbordet hade jag gärna slagit mig ner med en kopp kaffe eller ett glas vin. Författaren C.S Lewis och hans böcker om landet Narnia dök direkt upp i mina tankar när jag såg det.



De stora terrakottakrukorna 


och den vackra träsoffan under pelargången, vem hade inte velat vila middag på den efter en förmiddag i trädgården, var säkert valda med både kärlek och omsorg




och det var nog också klätterstöden, de mossbelupna rabarberblekningskrukorna, det låga staketet som ramade in hela köksträdgården



och odlingsklockorna av glas.

Veckans tema i TrädgårdsFägring är 'Vilken rysare' och detta blir mitt bidrag.

Trevlig helg!

22 kommentarer:

  1. Underbara bilder. Tack för det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många tack! Verkligen en helt underbar trädgård som kanske inte direkt är så lätt att själv sköta om, mycket formklippt och många häckar att klippa.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  2. Då har vi nog samma smak för redan första bilden och jag är såld. Den lilla sköna 'hörnan' mellan det stramt klippta stolen och en varm mur bakom ryggen - underbart. Sen gillade jag att köksträdgården mer var skapad som en enklare farmhouse kitchen garden och inte med de stora resurserna som en del stora trädgårdar har lagt.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Carina!
      Köksträdgården föll jag pladask för. Så vacker i sin enkelhet.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  3. Förstår att det här var en "rysare" - av vällust! En fantastisk trädgård trots att det var så tidigt på säsongen!!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Susie!
      Vällust var rätt ord när det gäller den här trädgården och allt var så vackert.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  4. Men sååå vackert! Vilket hus! Vilken trädgård!! Så kul att få hänga med på denna utflykt...
    Varm kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Titti!
      Ett fantastiskt hus, om man nu kan kalla byggnaden för det och en minst lika fantastisk trädgård. Resans höjdpunkt!
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  5. Hei! For noen vakre hager du fikk besøke! Det er noe eget med hagevandring på denne tiden av året, før alt blir pakket inn i grønt, hvor det er andre kvaliteter som kommer til sin rett :-)) Ønsker deg en tivlig vår hjemme i Sverige!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ranten!
      Ja nu innan allt slår ut och trädgården fylls av blommor och grönt ser man verkligen den genomtänkta strukturen.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  6. Hei!
    Dette var det fantastisk inspirerende å se. Helt etter mitt hjerte.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne!
      Ja nog är det så, helt efter hjärtat men svårt och kostsamt att få till i den egna trädgården.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  7. Hej!
    Vilken vacker trädgård, och fina bilder. Slänten med julrosor, snödroppar och påskliljor, så vackert. Alla fina detaljer, wow.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marika!
      Ja där var allt fint oavsett åt vilket håll man tittade.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  8. Fina bilder du tog! helt klart min favoritträdgård!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mariana!
      Ja helt klart favoritträdgården nr 1 men Rodmarton Manor är också en favoritträdgård nr 1. Inte lätt att välja. Båda två är väldigt vackra.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  9. Kan bara säga att jag tror vi har precis samma smak ... för jag har bara suttit och njutit av varenda bild. Vilken underbar trädgård. Bilden med snödroppar, narcisser och julrosor är ju helt ljuvlig. Som du säger, den skriker verkligen att våren är här. Tack så jättemycket för att du tagit oss med på dina rundturer. Undrar ändå om inte den här blev min favorit.

    Ha en fin kommande vecka!
    Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anita!
      Nog är den en stor favorit bland de trädgårdar vi såg under resan men Rodmarton Manor är himla fin den också.
      Ha det gott och en fortsatt fin vår!
      Birgitta

      Radera
  10. Ciekawe miejsce pokazałaś! Miejsce zaklęta w czasie. Urocze "dzwony" w ogrodzie warzywnym!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ludmila!
      Ja nog kändes den förtrollad, inte minst av den mörkgrå himlen och odlingsklockorna hade jag gärna haft i mitt grönsaksland.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera