fredag 28 februari 2020

Rodmarton Manor


Det var en gång i slutet av 1800-talet som Arts and Crafts-rörelsen uppstod i Storbritannien som motpol till industrialismen och allt skräp som då tillverkades. Kanske är det återigen dags med en liknande rörelse för nog importerar vi mycket som verkligen kan kallas 'skräp'?

   
Varit, som ni redan vet om ni läst förra inlägget, på resande fot i några dagar och återigen fått se och uppleva Arts and Craftsträdgården och det vackra huset på Rodmarton Manor. Ett hus som byggdes under 1900-talets första decennier. Har visserligen bara besökt den här trädgården under tidig vår men den är ändå min stora favorit av alla de trädgårdar jag sett både i Storbritannien och på andra ställen. 



Kan inte riktigt förklara varför men det räcker med att få se de mossbelupna 'svamparna' vid infarten för att hjärtat skall börja klappa lite extra.


Denna gången såg vi också många, många, spännande snödroppar och några fanns till salu i terummet. Riktigt roligt att där fanns hybrider att köpa från just Rodmarton Manor. De får bli till reseminnen som förhoppningsvis varje vår kommer att dyka upp och påminna mig om den vackra trädgården.


Vad det är som fascinerar mig så mycket i den här trädgården vet jag egentligen inte, men allt in i minsta detalj är så genomtänkt och genuint vackert. 


Trädgårdens alla muromgärdade rum, 


björkarna med vita stammar och de andra träden har snödroppar runt fötterna, 


köksträdgårdens gamla mossiga spaljefruktträd, riktiga skulpturer,



siktdjupen, stenläggningen på gångar och i trappor,  


de klippta häckarna och topiarierna,


urnorna på sina piedestaler 


och inte minst de vackra torra och vissna hortensiorna som stöttats mot husets stenvägg. Färgmässigt en perfekt val, eller hur?
En trädgård att besöka och njuta av om du har möjlighet, tycker jag.
Veckans tema i TrädgårdsFägring är 'Det var en gång' och detta blir mitt bidrag. 

Trevlig helg!

11 kommentarer:

  1. Den där känslan... tror inte det går att sätta fingret på vad det är. Jag tänker på min glänta där ett antal saker gör den vacker men jag tror det finns en ingrediens till - platsens harmoni. Ungefär som när man kommer in i ett hus och det kan kännas om det sitter ont eller gott i väggarna. Det känslan kan man inte 'styla' fram.

    Men jag älskar de lågmälda sköna sakerna du visar - svamparna, de gamla fruktträden och inte minst snödropparna. Jag gillar hela serien av olika Trym... med sina utvikta kron- eller om det är foderblad.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Carina, den där känslan bara finns där och man kan inte riktigt sätta fingret på den. Skulle gärna vilja se din glänta :)
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  2. Birgitta!
    Vi delar samma syn på trädgård. Du presenterar denna så fint.
    Ha't!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anja!
      Roligt att fröerna kommit fram. Hoppas de ger dig glädje.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  3. Wow! At last I got a blog from where I can genuinely obtain useful information concerning my study
    and knowledge.

    SvaraRadera
  4. Materialvalet, dom samstämda färgerna och tidens påverkan var det som tilltalade/berörde mej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mariana!
      Visst var det så, allt stämde, både färger, materialval och tiden i form av t.ex mossbelupna spaljefruktträd.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  5. Åh, så glad jag är att jag kikade in hos dig just nu! Visst hoppas vi att Art & Crafts-tankarna återkommer? Det är minst sagt dags nu! Dags för skönhet och hantverk att få ta plats.
    Trädgården du visar är otroligt inspirerande. Svamparna och de fyrkantiga planteringarna runt träden är det där lilla extra som lyfter hela upplevelsen. Den trädgården ska jag lägga på minnet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anni!
      Roligt att du tittade in och lämnade en kommentar. Visst är det dags för verklig skönhet i form av riktigt hantverk. Men vad som upplevs som fint är väldigt individuellt. Tyvärr kan jag tycka ibland, men vem skall bestämma vad som är fint och fult?
      ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  6. Så fint du skriver om Rodmarton Manor. Jag anar din känsla bara genom att se dina bilder och läsa din text. Förstår att hjärtat klappar lite extra när du ser svamparna. Det gör hjärtat på mig också. Så otroligt vackra med mossan på hatten.
    Det verkar varit en härligt resa. Och jag håller helt med om Arts and Crafts-rörelsen. Har själv upplevt den då jag reste i William Morris fotspår.

    Ha en fortsatt bra vecka!
    Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anita!
      Rodmarton Manor kan man se och uppleva många gånger, både inomhus och utomhus. Det skulle vara spännande att se den trädgården när rosorna står i full blom.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera