torsdag 26 december 2019

I år har vi en julgran som barrar.


En helt vanlig gran, en rödgran, Picea abies. Välja måste man ju nästan alltid här i livet och den här julen har vi valt doft och mycket granbarr på golvet istället för en doftlös men barrfri kungsgran, Abies nordmanniana.


I somras utbrast ett av våra barnbarn när hon tittade in i 'julskåpet' och såg julgranskulorna: - Farmor, dessa måste du bara ta fram och hänga upp i julgranen! och det har jag nu gjort.


I nästan hela mitt vuxna liv har jag tyckt om gammalt julpynt och julgranskulor av glas har jag hunnit samla på mig många, många, av under åren som gått. 


Flertalet av de som nu hänger i granen är riktigt gamla men där finns också reseminnen och souvenirer så som en bagare, en cowboy och en krokodil. Bagaren kommer från Singapore, cowboyen från North Carolina i USA och krokodilen från Australien. Roliga minnen och spännande resor som jag minns med glädje när jag ser 'kulorna' i granen.


Samlare är jag inte, inte alls ;-), har bara sådant omkring mig, både inne och ute i trädgården, som jag tycker mycket om. 'Man måste ha fina saker omkring sig för att kunna tänka vackra tankar.'
Minimalism är inget som passar mig för det finns här i världen alldeles för mycket som jag tycker om men lite petig är jag, måste bara verkligen tycka om det jag omger mig med och då blir vare sig prylar eller växter någon större belastning. Men visst är det bra med förrådsutrymmen, stora skåp och en bra spade ;-) och vad som är vackert bestämmer man ju nästan helt själv.
Intressanta tankar om minimalism hittar du här  https://www.publikt.se/artikel/en-samlares-syndabekannelse-12880

Nog är det här livet härligt, eller hur? 
Länkar till TrädgårdsFägring för inlägget handlar ju i alla fall lite om en gran.

Önskar er ett riktigt gott slut på 2019, inte många dagar kvar nu!

9 kommentarer:

  1. Så himla fin gran och gammal julpynt är ju magiskt att klä den med :)
    Regnet öser ner över ön och så var julen över för denna gång...
    Vintergrön kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Titti, jag det är en fröjd att klä granen ;-). Även här är det barmark även om vi just nu har ett par minusgrader men jag tycker om den gröna vintern. Det är så lättgått i skogen.
      God fortsättning och gott slut på 2019!
      Birgitta

      Radera
  2. Det är ju så fint att sätta upp det gamla julpyntet som är förknippat med så många minnen.Er fina gran blev ju så fin med dessa gamla prydnader.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Margaretha, visst är det många minnen med julgransprydnaderna, några kommer från farmor, mamma, svärmor och andra från auktioner.
      God fortsättning och gott slut på 2019!
      Birgitta

      Radera
  3. Helt rätt - man måste omge sig med vackra saker då blir tankarna vackra. Känner igen flera av dina vackra julgranskulor. Har några efter mina barndomsjular.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Betty! Julen och de gamla saker man då plockar fram och omger sig med består mycket av minnen tycker jag.
      Gott slut!
      Birgitta

      Radera
  4. Ja, vackra saker, ger vackra tankar och gammalt pynt har mer själ än nytt fast idén med kulor som reseminne är ju helt perfekt, precis som man minns människor genom växter i trädgården.
    Gott slut på gamla året
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gamla julsaker har betydligt mer själ än nya, det tycker jag också men vill man ha ett litet minne från resor man gjort är nya julgransprydnader nästan enda alternativet även om gamla känns mer rätt inte minst miljömässigt.
      Gott slut!
      Birgitta

      Radera
  5. Vilken fantastisk gran ni har :)

    Granen ska kläs med kulor av glas, såna man måste vara varsam med, basta! Tack för idén att leta på loppis och annat - den typen av kulor är svåra att hitta annars. Jag bytte till kungsgran en jul när jag behövde en riktigt hög sak och kom underfund med att jag mådde bättre och kunde klä granen själv. Rödgranen mår jag inte bra av.

    Gott Slut på 2019! önskar, Carina

    SvaraRadera