torsdag 19 december 2019

Försöka duger


och med lust och vilja kommer man långt även om förutsättningarna inte är optimala.


Mina bleka och taniga frösådder från början av april ingav inte direkt några förhoppningar om att kunna skörda egenodlat.
När vårkylan äntligen släppte fick de flytta ut till det lilla växthuset. De täcktes i början med flera lager fiberduk för ljuset var starkt och i början av maj planterades de ut på friland.



Nog är det fantastiskt att dessa små bleka plantor snabbt växer till när de väl kommer ut. I slutet av månaden hade även de frön som direktsåtts grott och blivit till små plantor och sättlöken fint grön.


Bondbönorna som jag förgrott i växthuset blev snart till små fina plantor så fort de hamnat i jorden.


Sommaren var varm och vattnade gjorde vi.


I oktober såg det ut så här. Då hade även den direktsådda purjolöken blivit både kraftig och stor. Den som jag i början av maj sådde ut som de sista fröerna som fanns kvar i fröpåsen. De grodde fint och när vitlöken skördats i juli och plats fanns planterade jag isär purjolöksplantorna.


Hela hösten har vi fått många fina purjolökar från de där sista fröerna i påsen.


Fortfarande har vi kål, purjolök och vintersallad kvar att skörda. Brysselkål önskar jag så här i efterhand att jag hade haft fler plantor av. Ugnsbakad brysselkål är bland det godaste som finns.

Trägen vinner är temat i TrädgårdsFägring den här veckan och detta är mitt bidrag.

Fortsatt fin december!

4 kommentarer:

  1. Visst är det som ett underverk i odlingarna varje år! Egen brysselkål tycker jag är så lyxigt. Inte alltid det lyckas här i zon 4 och tar mycket plats, men svartkålen är nog den vackraste. Så fint fotat!
    God Jul
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Tack Anette!
    Hade bara 5 plantor med brysselkål så 10 får det allt bli nästa säsong. Har inte odlat just brysselkål på 30 år och glömt hur god den egenodlade är.
    God Jul!
    Birgitta

    SvaraRadera
  3. Birgitta!
    Brysselkål får står på schemat efter dina lovord. Har du några tips för gott resultat?Hur tidigt börjar du förodla?
    ...zzz...Anja

    SvaraRadera
  4. Fint beskrevet om det å lage planter selv fra frø :-)) Ønsker deg en fin juleuke!

    SvaraRadera